Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Underground
Hejsan, jag är i full färd att köpa mig en V70 och vill bara höra med er innan vad man ska tänka på och vad som är vanliga fel på den.

Bilen jag har fastnat för är en V70, årsmodell 2003, med en 2,4 litersmotor med 140 hästkrafter, med Business-paketet (dock verkar dem flesta ha de paketet), som har rullat cirka 14000 mil, har haft en ägare innan, automat låda. Och bilen köper jag från en bilhandlare.

Jag har inga speciella krav på den och gillar samt behöver ingen turbo bil med massa hästkrafter. Jag vill ha en bil som tar mig från A till B utan problem, med hög komfort och trygghet.

Tacksam för svar.
av borstarmicke
Stabilisatorstag blir glappa, sitter ett vid varje hjul, enkla att byta o finns billigt på Biltema.
Bakre torkarmotor lägger av.
Hjullager.
Lite problem med låskistor (1600:- st), dock inte lika vanligt som på V70 gen.1
Ha koll på ac:n, skall kyla bra, mkt dyra fel på ac-anläggningarna; ny kompressor 10000:-, nytt ac-kyl 7000:-, evapurator 10000:-
ca.priser på volvo, säkert billigare på mindre verkstad.
Är ju inte specifikt för V70n men ändå...

Spola automatlådan (enda sättet att få ur all gammal olja) och nolla adaptionen(datorn i bilen "lär sig" hur du kör), tyvärr har Volvo inget serviceintervall på automatlådorna om bilen inte går som taxi lr liknande.
Lådan är alltså inte servad även om bilen är fullservad med bok på Volvo...
Lådan i "din" -03 snurrar garanterat på originaloljan som är svart istället för ljusröd.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom är stabila, nästa inga fel.
kränghämarstagen lär redan vara bytta, o har man monterat orginal så håler dom...
hjul lagar har inte varit ett problem på den årsmodellen
låskistor har inte varit ett problem på den årsmodellen.

kola så all el funkar. det som kan paja är pdm (höger fönsterhiss modul) elkabeln till bakluckan, stolsvärme elenenten.
Kolla så automatlådan växlar bra kall & varm, sär du accelererar sakta. det fins några enkla fix man kan göra med lådorna, som kanske inte är gjort.
för övrigt är det bara allmäna sakker som på vilken bil som helsr, typ däck leder sliten ruta lackskador m.m.
Användarvisningsbild
av halmstaden
kamrem bytt?? 16k mil är det väl annars, men kan vara tråkigt att börja med att byta den.
spindellederna kan vara dåliga, vet inte om det gäller 03 men iaf 01
kolla ac/kompressor som sagt, men svårt att veta när den tänkt lägga av.

annars, lyssna efter allmänt oljud i kupén som vanligt.

Lycka till med köpet,

/merzo
bump- väcker liv i en gammal tråd. bör jag nolla nån adaption av nått är det bra och bur gör man det med vida/dice... samt vad är det dlr enkla små fix man kan göra med automatlådan jag läste här i några inlägg upp...:-) nyfiken
av v70t4y2000
Om du köper bilen så åk och besikta den efteråt för att kolla bromsar leder osv....o be dom snällt testa/kolla extra.
Sen är det bara att kräva säljaren att fixa fel.
De flesta bilfirmor har egna försäkringar för detta.
menar då inte "mekkarjeppen i källarn"

Sen är det ju bra aqtt kolla bilen med tex VIDA eller liknande innan du köper den o någon bra kompis som kan bilar.
Du ska köpa en gammal bil. Faktiskt 14 år gammal.
Jag har inga tips på de fel den har utan vill helre påpeka dess förtjänster.
Hade själv en S60 -01 som hade gått 26 000, problemfria mil. Hade ett turboproblem som berodde på rövhålet som bytte generatorn. O det rövhålet var visst jag. Funkade bättre när jag upptäckte att jag glömt en slangklämma.
Så på mina 15 000 mil åkte jag på slitdelar. Lite framvagnsdelar som var billiga o lätta att byta. Två generatorer då jag köpte ett måndagsex som höll precis att garantin hade fallit.
Det enda allvarliga var vattenpumpen som läckte som ett såll vid 26 000mil. Men det var aldrig ett problem. Fyllde bara på vatten en ggr/v. Tror att ziggen som köpte den fick mer problem med detta.

Faktum är att det är en förbaskat skottsäker bil. Gå runt ett varv på Maxiparkeringen i morgon o titta på alla bilar ur den generationen. Min V70 ägdes av en gammal gubbe från början till i höstas när jag köpte den. 20 000mil på mätaren o den går som ett gammalt urverk. Tror inte gubben missade något i sitt liv. Iaf inte bakom ratten då det syns alla utpressade bucklor o de är många. Bilen har nog varit mer utanför vägen än på.
Men den går som sagt som en klocka o inte ensynlig rostfläck trots att den är brutalt misshandlad samt silverfärgad.

I dag kör jag en V60 D5 -14 o har v70in som extrabil. Ska jag köra max tio mil är det ändå V70in som gäller. Den är faktiskt bara marginellt sämre än den nyare bilen o jag kommer fortsätta köra P2 (Gruppnamn på de bilar som underforumet gäller) så länge det går att finna bra ex till rimliga priser.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...