Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petermikael
dannesk skrev:Se i manualen på sid 211 så visas det hur man ska göra.
Så här står det men jag ser ingen grönfärgad lina med handtag bakom panelen.
Bilagor
IMG_2513.PNG
IMG_2513.PNG (218.38 KiB) Visad 572 gånger
av Knota
Finns med i manualerna för 2009,2010, 2011 men inte 2008.
Om du har en tidig 2009 kan det ju vara så att det inte finns något handtag, annars har någon kanske dragit av linan tidigare. :(
av petermikael
Det står i manualen som ligger i bilen att det ska finnas en grönfärgad lina att dra i så troligen har någon tidigare ägare dragit av den.

Går det att köpa en ny sådan och montera någorlunda enkelt?
av Rosemax
Samma sak hände mig förra vintern. Hade tvättat bilen dagen innan. Hittade inte någon lina på min..

Plockade istället fram damens hårfön och värmde någon minut på/runt locket. Efter det öppnades det fint :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Ofta fungerar det om man är två, så en kan peta på luckan när den andre trycker på knappen. Men det är svårt att hinna runt ensam.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Detta är standardfel på V70, luckans lås är en liten skena som går ut och är fjäderbelastad.
Om skenan eller fjädern är blöta från väder eller tvätt och det plötsligt blir kallt fryser detta
och då öppnas inte låset när man trycker på knappen. Kan även bli omvänt fel att du får upp luckan
men fjädern fjädrar inte så luckan låser sig inte när man trycker igen den. Hände mig på en bensinmack
i dalarna, -6 grader och hade tvättat bilen när jag kom fram utan att tänka på detta för att sedan ställa
den utomhus under natten. Fick tanka och sedan hälla lite varmt vatten på fjädern för att återfå funktion.
Lät sedan luckan vara tills det blev varmare, som tur är behövde jag inte tanka innan dess :D

Men i detta fallet jag hade nog försökt ställa bilen i varmgarage eller blåsa lite varmluft runt on luckan utan att smälta
lacken samt i något hål i bagaget så att luften kommer åt bra. Då kanske fjäder och skena smälter tillräckligt så du
kan öppna luckan sedan med knappen
Användarvisningsbild
av amullo
Vill du övetföra värme utan hårfön så är det snabbaste sättet en plastpåse och springa in på närmaste toalett och spola den full av hett vatten. Håll påsen mot plåten och luckan så tinar det snabbt och torrt.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]