Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoeboxrob
Tjena, är i köptankar och undrar lite om denna modell.

Är det underhållsfritt partikelfilter på denna från och med 2011? Eller är det 12000mil som gäller på alla? När är kamremsbytet? Känns dom pigga eller slöa? Någon som Chiptrimmat? Samt något man bör tänka på vanliga fel osv? Motorn är väl pergout, känns lite B, drift säkert?
av shoeboxrob
Cox skrev:Ska du ha en pigg bil köp en med större motor

V70 drive är den enda V70 som är snål med låg skatt, annars finns det många andra märken med fler hästar och låg förbrukning. Dock gillar man Volvo men om den inte klarar av omkörningar tex, tröttnar man i längden. Den behöver inte gå som ett skott men man undrar som sagt om det är tillräckligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Schmoyoho
Har läst några utlåtanden i andra trådar och konsensus från de som ägde bilar med den motorn (kan ha varit en V50-tråd dock for what it's worth) så tyckte man att den var slö men man vande sig och lärde om sig att det inte var någon idé att hålla på att hetsköra i onödan. Men det är ju högst subjektivt, jag skulle inte gärna köpa en Volvo med färre än 200-250 hk eftersom de ändå är rätt stora och tunga. Ju fler hk desto bättre. Provkör en?
av Lövet
109hk modellen har partikelfilter som ska bytas var 12000e mil. Se till att det bytet är gjort! "Rengöring" funkar inte mer än några tusen mil.
115hk modellen har underhållsfritt filter
av Bumsen
Jag är väldigt nöjd med min, -13 med powershift. Har aldrig haft problem med omkörningar. Drar också husvagn utan problem. Den är mycket bränslesnål och du åker tyst och bekvämt. Jag tycker du skall provköra och uppleva bilen själv gärna på landsväg. Jag har ägt s.k. premiumbil med stor 6-cyl bensinmotor, och jag känner ingen saknad, speciellt inte i plånboken.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]