Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
Vägsalt är verkligen djävulens påfund. Jag kan inte komma på en vettig anledning till att man vräker ut salt på våra vägar. Det förstör väglag, bilar, vägbeläggningen och miljön. Det värsta som finns är när det kommer en dm snö och så saltar man istället för att ploga, då håller jag på att blåsa toppen (min, inte bilens). Så, nu fick jag spy ur mig mitt hat mot vägsalt. :twisted:
av Lövet
För att folk krockar mindre på saltad väg än snöig. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
av iigloo
Åker man på en hårt saltad motorväg och svänger av på en osaltad väg gäller det att se upp. Saltet håller däcket fuktigt och tillåter inte att det greppar på den snöiga eller isiga, obehandlade vägen. Märks tydligast på ett odubbat däck.
Vanligt förr att lastbilschaufförer sköljde bort saltet på sina däck med diesel innan de kör vidare när de svängt av från motorvägen.
av Mumsmums
Det sägs ju sa ja. Men du får gärna hänvisa mig till en undersökning som leder det i bevis på neutrala grunder, inte någon som är en parstinlaga från diverse experter. Jag kan däremot tänka mig att det är det kortsiktigt mest kostnadseffektiva sättet att halkbekämpa.

Edit: Kommentaren riktad till Lövet.
av Lövet
"For every 10% improvement in road surface friction, a 20% reduction in crashes follows, according to a study from the American Highway Users Alliance."
http://www.highways.org/
Amerikanska motsvarigheten till Motormännen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Men det är typ bara de två senaste vintrarna som det har varit på detta vis. Köpte nya hakka R 17" till C30n höst/vinter 2012. Kanonbra däck. Även gamla V60n rullade på hakka R. Kamrater som har dubbat upplever vägarna som hala. Inte är det däcken det är fel på i alla fall.
av Mumsmums
Lövet skrev:"For every 10% improvement in road surface friction, a 20% reduction in crashes follows, according to a study from the American Highway Users Alliance."
http://www.highways.org/
Amerikanska motsvarigheten till Motormännen.
Ok, men det där är ett citat jag tar med några nypor salt :D. Lite lösryckt skulle det alltså innebära att om man överallt ökar friktionen med 50% så skulle antalet krascher minska med 100%. Bra, då har vi lösningen på alla världens bilolyckor. Ingen fler kommer att skadas eller omkomma pga av bilolyckor bara man ser till att öka väggreppet med 50%. OK, jag förstår att det finns avgränsningar i studien (som jag inte hittar) men jag är inte alls övertygad om studiens "opartiskhet".

En sak som jag direkt tänker på är hur man ska kunna leda detta i bevis. För att kunna bevisa resultatet måste man ju i så fall lyckas mäta två st identiskt lika trafiksituationer med exakt samma bilar på samma avstånd från varandra i exakt samma temperatur osv osv osv och den enda skillnaden ska vara friktionen mot vägbanan. För att det ska bli statistiskt säkerställt måste dessutom dessa situationer upprepas gång på gång ett stort antal gånger. Ja du fattar??

En annan sak som dyker upp är hur amerikanska studien är applicerbar på svenska förhållanden? Jag vet inte hur det förhåller sig med tex lag på vinterdäck i USA, antar att det skiljer sig mellan stater men här i Sverige har vi lag på vinterdäck. Om ett stort antal bilar åker omkring på sommardäck kan jag förstå att man genom att salta kan minska olyckorna men jag är långt ifrån övertygad om att det gör den skillnaden på en population som åker på vinterdäck.

Hursomhelst var inte min mening att dra igång någon saltdebatt. Jag är saltmotståndare medan du förespråkar det och det respekterar jag. Min bedömning grundar sig på att jag en stor del av mitt liv levt "saltfritt" och en lika stor del i salt och har kört en hel del i båda förhållanden och min bedömning är att det är vid ytterst få tillfällen som saltet gör någon nytta, oftast är det tvärtom ett gissel på våra vägar.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]