Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jasi, dessa bilar. Bytte till en V70 2.5FT 2009 för bara en vecka sen och redan har jag hittat ett missljud på den.
Upptäckte det igår när frugan parkerade bilen. Det uppstår när man kör över ojämnt underlag. Går att framkalla genom
att trycka ner bakvagnen på höger sida. Hörs inte inuti bilen, utan bara när man står utanför, är nog anledningen till att jag inte
hittade detta när jag provkörde den, och varför säljaren (privatperson) som var väldigt vettig och ärlig kring bilens brister troligtvis inte påpekade ljudet.

Jag ska nämligen från Umeå till Boden tur och retur till helgen ca 60 mil och är det exempelvis en fjäder som det gått en bit på känns det lite osäkert
att köra så långt innan jag fått in bilen på verkstaden för att kolla vad det är, kan väl vara en värmesköld eller en bussning eller något sådant också.
Men jag gjorde en video med missljudet nu på morgonen och tänkte ta hjälp av expertisen här på forumet för att se om jag vågar göra resan tur och retur till Boden.

MVH / Petter Lundström
Med all sannolikhet bussningar i främre bärarmar bak som börjar bli dåliga. De kan behaga låta lite hur som helst. På en tidigare V70 som jag hade, lät de först som du beskriver och långt senare som fågelkvitter (men då var de ordentligt dåliga, gummit var på väg ut ...), på den jag har nu lät det mest som återkommande fjäderbrott (ljudet av en spänd fjäder som brister) innan jag bytte. Lyft och specialverktyg krävs för byte, men själva jobbet är inget märkvärdigt.

Ingen fara på taket, du kan åka lååååångt med lite dåliga bussningar. Det är inget som tar stryk direkt. En del påstår att bakdäcken slits ojämnt, men det var inget jag lade märke till. Bilen kan upplevas som lite svajig i kurvor och filbyte i högre fart. Be dem kolla bussningarna vid nästa servicetillfälle. Kostar ca: 4-6000 att byta på Volvoverkstad.
Yaniz skrev:Med all sannolikhet bussningar i främre bärarmar bak som börjar bli dåliga. De kan behaga låta lite hur som helst. På en tidigare V70 som jag hade, lät de först som du beskriver och långt senare som fågelkvitter (men då var de ordentligt dåliga, gummit var på väg ut ...), på den jag har nu lät det mest som återkommande fjäderbrott (ljudet av en spänd fjäder som brister) innan jag bytte. Lyft och specialverktyg krävs för byte, men själva jobbet är inget märkvärdigt.

Ingen fara på taket, du kan åka lååååångt med lite dåliga bussningar. Det är inget som tar stryk direkt. En del påstår att bakdäcken slits ojämnt, men det var inget jag lade märke till. Bilen kan upplevas som lite svajig i kurvor och filbyte i högre fart. Be dem kolla bussningarna vid nästa servicetillfälle. Kostar ca: 4-6000 att byta på Volvoverkstad.
Ok! Låter ju betryggande att man kan köra med det iaf. Snackade lite med brorsan som är mekaniker, visserligen på lite större maskiner än personbilar, men hade trodde något liknande, att det var nån bussning någonstans i bakvagnen som höll på att ge upp, krängningshämmare eller liknande.
Tack för svar!
Yaniz skrev:Med all sannolikhet bussningar i främre bärarmar bak som börjar bli dåliga.
Du menar främre bussningen i bärarmen bak. Det finns bara en bärarm på varje sida.
andersuw skrev:
Yaniz skrev:Med all sannolikhet bussningar i främre bärarmar bak som börjar bli dåliga.
Du menar främre bussningen i bärarmen bak. Det finns bara en bärarm på varje sida.
Ja, så är det naturligtvis. Syftade på båda bärarmarna med respektive bussning.
Förmodligen är det väl som föregående talare säger, men jag råkade ut för ett klonkande/metalliskt ljud på min 09 och det var upphängningen till en del av avgasröret som hade rostat sönder. Försökte då fånga det på film, se länk nedan.

Så det kan också vara nåt att kika. Byttes ut snabbt av min PST. Några hundralappar gick det på.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]