Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qrim
Volvo V70-01 motorlampan tänds och följande felkoder visas:
150A Gränsvärde luftmassemätare-intermittent. 3502 Misständning mer än en cylinder-intermittent. 250A Adaptiv lambdareglering felaktig-intermittent.
Har bytt bränslefilter men lampan tändes igen efter en kort körning.
Någon som kan ge mig ett tips om vad jag gör härnäst för att fixa problemet?
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla tändstift och tändspolar om du nu har en bensinmotor,
blir nog flera svar om du anger vilken motortyp du har!
av mattsson81
Med dom felkoderna tycker jag det pekar på luftmassemätaren har för mig det är en denso i dom som brukar gå sönder å är ganska billig att byta

men det är väldigt svårt å svara på vad som är fel man behöver nästan höra hur motorn går
det kan ju vara som Wisell skriver tändstift eller spolar som gör att motorn går ojämnt å förbrukar för lite luft alternativt luftmassemätaren som gör det

vad är hönan å vad är ägget
Användarvisningsbild
av wissel
mattsson81 skrev:Med dom felkoderna tycker jag det pekar på luftmassemätaren har för mig det är en denso i dom som brukar gå sönder å är ganska billig att byta

men det är väldigt svårt å svara på vad som är fel man behöver nästan höra hur motorn går
det kan ju vara som Wisell skriver tändstift eller spolar som gör att motorn går ojämnt å förbrukar för lite luft alternativt luftmassemätaren som gör det

vad är hönan å vad är ägget
Beror på årsmodell! 2001-2002 Denso
2003 - 2007 Bosch.
av qrim
Det är en Denso 197408-0030. Läste någonstans att -0040 eller -0041 skulle vara bättre. Kan man bara byta till någon av dessa?
Användarvisningsbild
av wissel
qrim skrev:Det är en Denso 197408-0030. Läste någonstans att -0040 eller -0041 skulle vara bättre. Kan man bara byta till någon av dessa?
Ja det funkar.
av BjörnS
Hej, kommer inte ihåg exakt men för ca 4-6 år sedan hade jag en tråd om LMM fel/koder på min s80,140hk -01. Slutade med att jag gjorde rent den med Biltema Elektronikspray och lite försiktigt med tryckluft. Går perfekt fortfarande... Nån skrev nåt nångång om att det skulle vara nån viss typ av rengörings-spray, men som sagt, min går perfekt många år/mil fortfarande. Kan ju vara värt att snik-testa, då det är billit! Lycka till!
av qrim
Tack BjörnS. Följde ditt råd och gjorde rent med Biltemas spray och det verkar ha gjort susen. Ingen motorlampa nu på snart två veckor.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]