BlackXS skrev:Ok Fan tänkte det var standard att man hade i en volvo om man hade larm i bilen men då har man lärt sig något nytt det är tillval :shock:
Ja det är tillval och har fortsatt att vara det även i nästa generation (V70 II m.fl.). Och där är nivåsensorn inte längre en separat del som på V70N. Man måste byta siren om man vill ha en.
Dessbättre finns det gott om sirener med nivåsensor på skroten att tillgå eftersom S/V/XC60 av någon anledning haft detta som en del av någon av de vanliga utrustningsnivåerna så att många bilar har det fastän det inte varit standard. Och det är samma siren till 60-serien som till S80N och V70 II.
Jag har haft nivåsensor från början i min V70 -02 och lät eftermontera den på min V70 -15 i våras. Hos Volvia slipper man en ganska saftig självrisk om någon skulle ge sig på hjulen ifall nivåsensor är monterad. Jag tror också utlöst larm vid försök till hjulstöld kan fungera rätt avskräckande på tjuvar. Gissningsvis drar de illa kvickt om larmet börjar tjuta när de försöker hissa upp bilen.