Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Daniel73 skrev:Likväl som att automatlådeoljan inte ska bytas så är det en god ide att byta den inom rimlig tid.
Lika med kylarvätskan.
Jag hade nog bytt med intervallet 5-6 år. Kostnaden är ju låg och man har god koll på kylarvätskans egenskaper.
Bilen exploderar dock inte om man har samma vätska till man skrotar bilen.

I praktiken byts den väl var 10:e år i samband med vattenpumpbyte/kamrem.
När det gäller automatlådeoljan finns en rekommendation om byte med vissa intervall för lådor som får arbeta hårt (t.ex. taxitjänst eller mycket körning med släp). När det gäller kylvätska har jag inte hittat någon rekommendation om byte från Volvos sida överhuvudtaget. Jag kan inte erinra mig att jag bytt kylvätska i någon av de nio bilar jag ägt trots att jag i flera fall ägt dem under lång tid. Jag kan heller inte erinra mig att jag någonsin haft några problem som kan hänföras till bristen på sådana byten.
av andersuw
Cox skrev:Själva fryspunkten är det ingen fara med, men korrosionsskyddet försämras och rekommendationen är byte med 5 års intervall.
Vem rekommenderar byte vart femte år? Jag hittar ingen rekommendation om byte överhuvudtaget i vare sig VIDA eller ägarmanualen för någon av mina två Volvobilar.
av Rådlös
Byte vart annat år står det i äldre instruktionsböcker. Även glykoltillverkarna säger detta. Det är inte glykolen i sig utan korrosionsskyddet som är förbrukat efter två år.
Om det nu skulle vara någon "super extra värsting longlifeglykol" så borde det ha varit mer känt bland bilkonsumenterna. Och även allmänna rekommendationer från biltillverkarna till alla "garagemekare och Gör Det Självare" att "Köp endast super extra värsting longlifeglykol!" Något sådant har jag aldrig sett. Däremot detta med tvåårsintervallen har jag sett på flera ställen. I mitt serviceschema står det: Vätskenivåer motorrum. Kontrollera/justera bromsvätska, kopplingsvätska, styrservoolja, spolarvätska, kylvätska. Kontroll var 20 000 km. (Volvo V70 2.0F -08) Schemat är en utskrift från Vida. Det är dock en schablonårsintervall på schemat och för dessa 20 000 km anses man köra det på ett år. (Jag kör något lite mer än hälften per år)
Jag har heller aldrig hört talas om att man kan mäta korrosionsskyddet med något mätinstrument. Det närmaste jag har kommit på området med bistånd av Google, är att det är någon form av Silikat. Den lägger sig på metallytorna och förhindrar att metallen angrips. Fungerar lika på stål och aluminium. Kemiskt, mekaniskt eller en kombination har dock inte framgått i klartext?
För många år sedan, i mitten på 60-talet, körde jag lastbil. En auktoriserad Volvoverkstad bytte vattenpumpen på den bil jag körde. Då vid återmonteringen blandade man till ett pulver i vatten som sedan blandades med glykolen som i sin tur togs ur ett stort fat, inte plastdunkar eller annat. Och det var ju ganska rejäla volymer vätska i motorn. 20 - 30 liter vill jag minnas? Numera vet ju var och varannan bilförare att all glykol redan innehåller korrosionsskydd, eller?
För den som råkar ha tabelluppgifter, bilen var en Volvo NB88 och motorn hette TD100.
av andersuw
Den del av kylsystemet som i första hand borde fallera till följd av bristande korrosionsskydd är kylaren där godstjockleken förstås är rätt begränsad. Gissningsvis är det ytterst få bilägare som bryr sig om att byta kylvätska. Jag kan knappt erinra mig en enda tidigare tråd i ämnet. Ändå är trådar om läckage i själva kylaren ungefär lika sällsynta. När kylsystemet läcker är mitt intryck att läckan oftast visar sig vara någon annanstans. Skulle det helt enkelt kunna vara så att Volvo har goda skäl för att inte orda något om kylvätskebyte i sina serviceinstruktioner för den modellgeneration som är aktuell i den här forumdelen och mig veterligen inte heller gör det för bilar i närmast föregående modellgeneration?

Rörande de serviceinstruktioner du nämner: De handlar om kontroll av nivå och fryspunkt, inte om byte av vätskan. Ifråga om vätskan som sådan vill jag minnas att Volvo rekommenderar att man använder den vätska de själva tillhandahåller.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är väl ganska självklart att Volvo rekommenderar sin egna produkt? :)

De tekniska databladen för t ex Biltemas glykol anger en livslängd på 3-4 år för korrosionsskyddet. Men som du säger är det uppenbarligen inget stort problem så det lär finnas marginaler. Det går förstås att spekulera i om igensatta värmepaket kan vara en annan bieffekt, det verkar ju förekomma ibland.

Eftersom Volvo tycker att vattenpumpen inte behöver bytas vid varje kamremsbyte är det väl rätt många bilar som rullar hela sin livslängd med fabriksvätskan i kylsystemet utan att dö av det.

Själv har jag bytt på mina bilar. Det är enkelt, kostar inget och känns bra, särskilt med tanke på färgen på vätskan som rinner ur.
av andersuw
Javisst är det självklart att Volvo rekommenderar sin egen produkt. Jag nämnde den rekommendation enbart mot bakgrund av vad Rådlös sa om avsaknaden av rekommendationer att använda vätska av viss typ.

När det gäller kostnaden för byte gissar jag att den blir rätt låg, särskilt om man gör jobbet själv. Att påstå att det inte kostar något alls är väl dock att ta i. ;-)

Vad färgen på vätskan beträffar tycker jag den ser/sett fortsatt fräschgrön ut i expansionskärlet i mina bilar även efter lång tid. Fast det är förstås tänkbart att den ser värre ut längre ner i systemet och bara visar sig från sin bästa sida där uppe. ;-)
Användarvisningsbild
av gooose
Det står illafall i dom "något" äldre serviceböckerna när det är rekommenderad bytes intervall på Bromsvätskan och glykolen

Varat annat år på bromsvätskan och vart 3dje på glykolen om mitt minne inte sviker mig Men det gäller då service böcker med några år på nacken

Det är trotts allt säkerhets aspekten när det gäller bromsvätskan och kapitalvården i glykolens avseende och som en del sagt tidigare när glykolen tappat färgen så är det ett tecken på att du
redan skulle bytt vätskan för något år sedan

Vissa modeller så sätter det igen sig i värme paketen och det har Vi hos oss på våran verkstad märkt att alla bilar som saknar värme i kupan har glykol som tappat färgen och igensatt värmepaket i kupen mao inte riktigt flöde genom hela värmepaketet

Så byte av glykol kan löna sig i längden :D

//Gooose

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]