Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
MarcusJ skrev:
snepo skrev:Ungefär vad jag försöker säga. Inte så många som behöver det,men många har det. Vilket jag förstår,eftersom många bilar har det. Jag skulle inte skippa en bil jag är intresserad av,för att den har awd. Jag har heller ingenting emot awd. Förövrigt så åker vi väl i den bil gillar,inte efter vad andra tycker.
Helt riktigt! Håller med, ursäkta munhuggandet.
Ingen fara,med lite munhuggande.
av WallEnberg
Henke 780, Lövet och ni andra, mycket bra, konkreta tips!
Naturligtvis skulle jag klara mig med en gammal 245a, men är man överhuvudtaget intresserad att släpa runt familjen i detta långa land kan man inte blunda för alla roliga bilar som finns därute. Spontant skulle ju en xc70 d5 awd med automatlåda kännas oerhört fluffig och mysig att pysa omkring i. Det där med högre insteg och sittposition, slippa växla, är lockande. En vanlig v70, kanske någon bensinare, är säkert mer förnuftigt men om jag ska punga ut med 200+ kr så måste det åtminstone kännas lite kul.
En gyllene mellanväg är det bästa. En xc70 d4 manuell låda kanske?
Har läst många inlägg om hur dålig sexväxlade automatlådan är, att man blir lite avskräckt. Ska provköra några, men det är alltid bra med tips från folk som äger dessa bilar. Ovärderligt. En snabb provtur säger inte lika mycket.
Automat skulle kännas trevligt i vardagen, med dagis-skola-jobb-handla osv i stan. På mörka, smala fjällvägar har jag alltid föredragit manuell låda. Att kunna motorbromsa lätt.
En sak jag gillar med min vw buss är ju att man sitter väldigt högt upp, i fina kaptensstolar. XC karossen kanske gör övergången till kombi smidigare.
Förbrukningsmässigt och skattemässigt blir det bättre oavsett Volvo-modell.
En till sak att fundera över är ju vad som händer med tillgång och priser på gamla 70 modellerna när 90 serien börjar levereras. Man gör kanske klokt i att vänta ett tag.
av Lövet
Jag har ägt 3st bilar med Volvos sexväxlade låda och ju nyare årsmodell desto mindre dålig blir den. Det är inget fel på komforten, det har det aldrig varit, utan det är att den slirar så mycket och därmed drar upp förbrukningen som är problemet. Ju nyare bilen är och ju mindre stadstrafik du kör desto mindre blir problemet. Min äldsta var en -08, min nyaste en -12. Pengamässigt blir det ungefär 1500kr mer per år i skatt för en automat och sedan 1-1.5dl mer per mil. Det blir inga jättepengar om du inte kör jättemycket mil trots allt. För en XC70 hade jag utan att tveka valt automat, det hör liksom till bilen.

Det är ingen fysisk skillnad på D4 AWD och D5 AWD och de känns likadana upp till 3000rpm så fokusera mer på att hitta rätt bil. Det går att trimma upp en D4 AWD till samma prestanda som D5 för ett par tusenlappar hos Polestar ändå om du får mera bråttom med tiden.
av Schmoyoho
Jag som har en MY07 med sexväxlade lådan tycker den är helt okej. Den växlar hyfsat om man trampar till lite snabbt men lite mycket vispande ibland kan jag hålla med om. Jag kör dessutom mest landsväg och så fort man är uppe i 70-75 km/h så låser den fullt på sexan med väldigt låg förbrukning som följd. Jämför man dessutom med den femstegade föregångaren så tycker jag TF80:n, sexväxlade, är väldigt modern av sig. Men gen II av lådan är klart bättre, MY11 och senare, hårdvaruuppgraderad låda. Vad jag har förstått så har klagomålen på lådan främst varit abrupta växlingar på tidiga gen II men det finns både adaptioner och antagligen även mjukvaruuppdateringar för att fixa det.
av andersuw
Jag tycker för min del att även den femväxlade automaten i min V70 T5 -02 funkar alldeles utmärkt. De enda väsentliga skillnaderna jämfört med den åttaväxlade som sitter i min V70 D4 -15 är att den femväxlade begripligt nog använder momentomvandlaren lite mer, att den inte är fullt lika högt växlad på högsta växeln (vilket åtminstone delvis har med skillnaden i motorns vridmomentkurva att göra) och inte är lika pigg på att växla ned när man rullar med uppsläppt gaspedal. Ifråga om mjukhet vid växlingarna märker jag ingen avgörande skillnad. Den åttaväxlade växlar förstås oftare och med flitigare användning av lockup medan den femväxlade växlar lite mer sällan och med lite mer användning av momentomvandlare, kanske också lite mer momentneddragning i växlingsögonblicket.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tycker den sexväxlade automaten i min XC70 fungerar bra. Växlar fint (när oljebyten görs ibland) och går rimligt snålt. Jag ligger på 0,7-0,75 l/mil, inklusive allt, alltså även släpkörning. Igår var jag ute i branta backar på mjuka vägar med drygt ett ton på kroken. Sex liter milen rapporterade färddatorn där det gick som tyngst, men det kan ju inte automaten hjälpa. Det var alltså så brant och tungkört att bilen ibland krafsade lite med hjulen, trots AWD.

Såvitt jag har sett är det de som enbart kör korta sträckor på vintern som får rejäl förbrukning, för då håller lådan på att värma upp oljan hela tiden, och det kostar soppa. Men när jag kör till jobbet pågår det i drygt 3 km, och sen sjunker förbrukningen till normala nivåer innan jag är framme, efter 30 km.
Vill man anstränga sig att köra bilen snålt går det att köra landsväg under 0,6 l/mil, och det tycker jag inte är så pjåkigt för två ton bil med 230 hk maskineri, automatlåda och fyrhjulsdrift.
Automaten fungerar utmärkt till släpdragande på jobbigt underlag. Under gårdagens släpdragande använde jag sportläget flitigt, för att ha lite mer varv att ta av, utan att vänta på nerväxling varje gång det började gå uppför igen. Bra finess, där S står mer för stark än sport.
av WallEnberg
Loggar en hel del timmar på blocket just nu...
Har hittat en bil som är fin, men jag blir inte klok på specen: en xc70 tillverkad sent 2013, fordonsår 2013, den har det nya utseendet bak, fyrhjulsdrift, aut och D4 med 181 hästar. Nästan alla andra 13-14 årsmodell har ju 163 hk. Är det här skumt?
Per
av Lövet
D4 AWD fick 181hk istället för 163hk vid en viss tidpunkt. Det är inte skumt - det är bra :)

(Min gissning är dock att det känns absolut 0 skillnad mellan motorerna. Den tidigare 163hk gav sannolikt mer effekt än så)
av andersuw
Nej inget skumt. En bil tillverkad sent 2013 är ju från andra halvan av modellåret 2014 och är således ansiktslyft i front och akter. Mot slutet av modellåret 2014 började Volvo montera den nya fyrcylindriga VEA-motorn på 181 hk i V/XC70 D4 utan AWD. Samtidigt höjde man effekten på den gamla femcylindriga spisen som fortfarande monterades i AWD-varianten för att den inte skulle vara klenare än den framhjulsdrivna. Som du kan se här fanns det D4 AWD med både 163 hk och 181 hk i MY -14:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Om du Polestaroptimerar de här bilarna tror jag du i båda fallen får 215 hk eftersom det i grunden är samma motor.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Lövet skrev:(Min gissning är dock att det känns absolut 0 skillnad mellan motorerna. Den tidigare 163hk gav sannolikt mer effekt än så)
Skillnad är det. Man höjde det maximala turbotrycket från 280 kPa till 300 kPa och fick därigenom ut lite mer effekt på toppen. Vridmomenttoppen förblev däremot oförändrad: 420 Nm vid 1500-2500 varv. Hur mycket effektskillnaden sedan känns i praktiken vågar jag inte svara på.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]