Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740_GLT
Hejsan! Köpte mig en Volvo 740 GLT 8v 1989 i November förra året,
på en bilfirma. den inkom i mitten på oktober, och ca 3 veckor senare så köpte jag den.
Motor: B230F

Bilförsäljaren sa att fönstret hade stått öppet så det var vatten på golvet.
och mycket riktigt så var det.
Jag lyfte på mattan och la tidningar och handdukar som skulle ta upp vattnet, värmde med kupévärmare. Till slut så blev det torrt

Fram tills idag när jag hölls med bilen och lyfte på plastmattan.
Det var blött igen.
La dit en handduk och tidning så att det ska ta upp vattnet.

Så jag undrar, kan det vara kranen till värmepaketet?
Om det rinner kylarvatten längs med kardantunneln och ner på golvet?
Har ej kollat om det försvinner kylarvatten.

Tacksam för hjälp! :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvo740_GLT skrev:Hejsan! Köpte mig en Volvo 740 GLT 8v 1989 i November förra året,
på en bilfirma. den inkom i mitten på oktober, och ca 3 veckor senare så köpte jag den.
Motor: B230F

Bilförsäljaren sa att fönstret hade stått öppet så det var vatten på golvet.
och mycket riktigt så var det.
Jag lyfte på mattan och la tidningar och handdukar som skulle ta upp vattnet, värmde med kupévärmare. Till slut så blev det torrt

Fram tills idag när jag hölls med bilen och lyfte på plastmattan.
Det var blött igen.
La dit en handduk och tidning så att det ska ta upp vattnet.

Så jag undrar, kan det vara kranen till värmepaketet?
Om det rinner kylarvatten längs med kardantunneln och ner på golvet?
Har ej kollat om det försvinner kylarvatten.

Tacksam för hjälp! :)
har du luktat/ kännt på "vattnet"??? är det klibbigt/strävt är det glykol och då brukar det imma igen på rutorna oxå och lukta sött i bilen. Kan ju även vara en gummi genom föring på torpedväggen som inte tätar och det kommer in vatten. ty vatten har en jävla förmåga att ta sig in på alla möjliga och omöjliga sätt :-(O)
av Addekarlsson
Är det bara i bak, så skulle jag nästan utesluta torpedvägg/värmepaket. För vore det nått av ovanstående, så skulel det vara blött i fram med.
Men se över dörrlisterna bak, samt kolla om gummitutarna i golvet bak är kvar. Dom ska sitta där för avluftning/avrinning. Sitter dom inte där, så är det nog ett stort hål i golvet, vilket ställer till med trassel.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av camaro69
Vilken seriös bilfirma du måste ha varit på. Ärliga Harrys bilar.

Som tidigare sagts, vatten har en otrolig förmåga att ta sig in. Det enklaste brukar vara att riva ur mattan helt och köra utan någon vecka.

Under den tiden kan man med lätthet hitta vad avttnet kommer ifrån. Samtidigt hinner man snygga till golvet från rost och annat skit. Golvmattan hinner man också snygga till.

:D
av Volvo740_GLT
Har lyft på mattan idag, tog även bort baksätet för att göra det lättare.
Vattnet känns inte klibbigt, och det immar inte igen på rutorna.
om man ska plocka ur hela mattan, måste man plocka ur stolarna
då med eller?

Gummitutarna? är det dom som är lite gulaktiga i färgen.
sitter dom i golvet, har sett en på kanten där plast-listen sitter,
och den finns

Angående rost så finns inget.
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvo740_GLT skrev:Har lyft på mattan idag, tog även bort baksätet för att göra det lättare.
Vattnet känns inte klibbigt, och det immar inte igen på rutorna.
om man ska plocka ur hela mattan, måste man plocka ur stolarna
då med eller?

Gummitutarna? är det dom som är lite gulaktiga i färgen.
sitter dom i golvet, har sett en på kanten där plast-listen sitter,
och den finns

Angående rost så finns inget.
inge klibb BRA då är det bara vanligt vatten. troligtvis måste stolar,konsoll mellan stolarna mm bort för att få ur hela mattan. Gummi tutarna sitter på golvet brukar vara ganska stora 3-4 cm går ej missa om de saknas :D .
Enklast är att få ur mattan och be någon spola över och under bilen menans du sitter i på jakt efter inträngande vatten :wink: .

Är det fram eller bak på bilen????
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
man kan även utan fara ta lite av det våta på fingertoppen o smaka med tungspetsen är det sött =glykol

kolla även bakrutan där kan det tränga in vatten
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvo740_GLT skrev:Det är bak, på golvet.
Då borde man kunna utesluta värmepaketet. Jag har varit med om en dåligt limmad ruta där det läckte in vatten men det var förvisso fram.
Användarvisningsbild
av Scania
Vatten har en otrolig förmåga att ta sig in på dom mest oväntade ställen, och kan förflytta sig långa sträckor i en bil. Har haft en bil där det läckte in rejält med vatten om det regnade kraftigt. Det hamnade på golvet framför passagerarstolen.

Det visade sig till sist att det tog sig in vid ovankanten på rutan och rann inuti listen ner genom håligheten bakom sidobeklädnaden och ner på golvet, under mattan...

Nu har ju du vatten där bak, men jag vill egentligen bara säga att vattnet kan ta sig en bra bit ifrån där man tycker att det "borde" komma in...
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]