Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:Fjärrmjukvaran för nyckeln - ca 4000-4500
Fjärrstart - 12-15 tusen
Låter som rena rövarpriser i mina öron. Då är väl de lösningar jag länkar till nedan ett väsentligt bättre alternativ: Bättre räckvidd (obegränsad med GSM-varianten) och väsentligt behagligare prisnivåer:

http://www.autopluginstore.com/en/volvo/v2/index.html
andersuw skrev:
Momentum skrev:Fjärrmjukvaran för nyckeln - ca 4000-4500
Fjärrstart - 12-15 tusen
Låter som rena rövarpriser i mina öron. Då är väl de lösningar jag länkar till nedan ett väsentligt bättre alternativ: Bättre räckvidd (obegränsad med GSM-varianten) och väsentligt behagligare prisnivåer:

http://www.autopluginstore.com/en/volvo/v2/index.html
Den där såg ju jävligt spännande ut. Som jag fattar det kan man bara köra in den i OBD-uttaget, och sen kan man styra dieselvärmaren via sin telefon? Pratar om GSM-varianten nu alltså. Jag måste inte ha något separat simkort eller så för apparaten i OBD-uttaget? Sorry, är så jävla amatör på bilar överhuvudtaget.
Monteringsanvisningar finns att tillgå via länken nedan. Lite mer än att bara smälla in den i OBD-uttaget måste man göra men det verkar ju inte alls oöverkomligt på något sätt.

http://www.autopluginstore.com/se/volvo ... manual.pdf

SIM-kort måste du säkert ha till GSM-varianten. Men det är ju bara att fixa ett kontantkort för någon hundralapp. Man behöver ju inte belasta det kortet särskilt mycket om man inte vill. Räcker med att se till att det skickar iväg ett SMS någon gång om året för att se till att hålla kortet vid liv. Åtminstone vissa av operatörerna lägger abonnemanget "på is" om man inte ådrar sig några avgifter på kortet minst en gång per år.

För min V70 -15 har jag själv inte haft anledning att överväga annan fjärrstart än det kostnadsfria VoC-abonnemang jag än så länge har. Men om jag tycker VoC blir för dyrt i längden är det något i den här stilen jag i första hand överväger. Till min V70 -02 har jag däremot sedan många år en GSM-baserad fjärrstart. Inte heller den är Volvo original. Volvo har ju aldrig ens erbjudit någon möjlighet att styra värmaren via GSM. Men den funkar ypperligt.

Vanligen använder jag direktstarten vilket innebär att det aldrig ens blir några avgifter för samtal eller SMS. Det funkar så att man i förväg, via SMS, programmerar mottagaren i bilen med de telefonnummer som är behöriga att styra värmaren. Om det är något annat nummer som ringer upp gör mottagaren ingenting. Om det är ett behörigt nummer som ringer upp och den som håller i luren lägger på den (avbryter uppringningen) innan mottagaren gör det startar värmaren. Om man istället väntar kvar i luren lägger mottagaren på luren efter att tre ringsignaler gått fram och stoppar värmaren. Så något "samtal" blir det aldrig. :D
piratecap skrev:Hejsan.

Jag har idag införskaffat mig en bil, en V60 D4 MY16. Hade tidigare en Saab 9-5 -02 som jag endast bytte olja (på verkstad) och någon lampa här och där, glykol och spolarvätska osv. Det är i princip det enda jag kan när det gäller bilar. Har aldrig haft en dieselbil förut och har några frågor.

4. När jag körde hem bilen så började däcktrycksövervakningen varna om lågt tryck i ett av däcken, och när jag kollade var det typ 3bar i varje däck. Kollade i manualen och såg att det rekommenderas 2,4 bar så jag körde på det. Och nu i efterhand tänker jag att Bra Bils verkstadsgubbar borde veta bättre än jag vilket tryck det ska vara. Ska jag fylla på till 3bar igen och kalibrera om? Har Continental Ice Contact 2 16" (sprillans nya).

Sorry för att jag är sån jävla amatör vad gäller i princip allt vad gäller bilar, men hoppas ändå att någon har överseende och orkar svara.

Tack på förhand!

PS: Bilen är en V60 D4 Momentum BE MY16 190HK med 3000mil på mätaren (vad det nu skulle ha för betydelse)
På min bil har aldrig de där dj...a däcktryckssensorna fungerat. De tänds då och då. Två gånger har jag lämnat in bilen för att släcka varningen och några gångers har de släckts då jag kalibrerar däcktrycket(vilket alltså normalt inte fungerar). Vid byte av vinter/sommardäck brukar däckverkstaden kunna släcka skiten, men de tänds snart igen... Urdåligt om du frågar mig.
D4an är nog den motor som får mest ut av polestar och det är framförallt dom 40nm som kommer till nytta, en kompis tyckte det gjorde stor skillnad på hans D4:a. Däremot så skulle jag aldrig köpa polestar till en T3 som bara får en mass hk på toppvarv vilket man inte märker vid normal körning.
andersuw skrev:Monteringsanvisningar finns att tillgå via länken nedan. Lite mer än att bara smälla in den i OBD-uttaget måste man göra men det verkar ju inte alls oöverkomligt på något sätt.

http://www.autopluginstore.com/se/volvo ... manual.pdf

SIM-kort måste du säkert ha till GSM-varianten. Men det är ju bara att fixa ett kontantkort för någon hundralapp. Man behöver ju inte belasta det kortet särskilt mycket om man inte vill. Räcker med att se till att det skickar iväg ett SMS någon gång om året för att se till att hålla kortet vid liv. Åtminstone vissa av operatörerna lägger abonnemanget "på is" om man inte ådrar sig några avgifter på kortet minst en gång per år.

För min V70 -15 har jag själv inte haft anledning att överväga annan fjärrstart än det kostnadsfria VoC-abonnemang jag än så länge har. Men om jag tycker VoC blir för dyrt i längden är det något i den här stilen jag i första hand överväger. Till min V70 -02 har jag däremot sedan många år en GSM-baserad fjärrstart. Inte heller den är Volvo original. Volvo har ju aldrig ens erbjudit någon möjlighet att styra värmaren via GSM. Men den funkar ypperligt.

Vanligen använder jag direktstarten vilket innebär att det aldrig ens blir några avgifter för samtal eller SMS. Det funkar så att man i förväg, via SMS, programmerar mottagaren i bilen med de telefonnummer som är behöriga att styra värmaren. Om det är något annat nummer som ringer upp gör mottagaren ingenting. Om det är ett behörigt nummer som ringer upp och den som håller i luren lägger på den (avbryter uppringningen) innan mottagaren gör det startar värmaren. Om man istället väntar kvar i luren lägger mottagaren på luren efter att tre ringsignaler gått fram och stoppar värmaren. Så något "samtal" blir det aldrig. :D
Den verkar ju rätt smidig den där om man nu som jag gjort missat att köpa en bil med VOC. Tror nog det blir en sån, hoppas bara man kan installera den utan problem. Tack för informationen!
Ja, nu kommer en fråga till då.. Fick hem en avi om att betala fordonsskatt från transportstyrelsen, ungefär 1360kr. Är det korrekt verkligen? Min bil uppfyller Euro6 och hade för mig den skulle vara skattebefriad i fem år. Den togs i bruk 2015-05-21 och släpper ut 116.0g co2/km. Jaja, det var väl jag som hade räknat fel och får väl bita i det sura äpplet. Som sagt, är inte haj på det här med bilar, men just att jag trodde den var skattefri i några år till var ju en av anledningarna till att jag köpte den.

Edit: Ringde transportstyrelsen, och damen sade att det var korrekt att jag skulle betala med ett avsnäsande svar. Mer än så hann jag inte fråga.

Frågar nu er, innebär miljöklass Euro 6 att den är skattebefriad i fem år? Måste man vara första ägare av bilen för att det ska gälla eller?

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]