Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perryd
#1146129
Hej,
Jag har problem med ECC i min V70 från 99.
Började för ca tre år sedan när kupén började imma igen när det regnade.
Lämnade då bilen till en icke Volvoverkstad i Bromma som jag tyckte verkade bra.

De konstaterade att värmepaketet läckte och bytte det.
Det slutade imma igen vid regn, men värmen i bilen blev sämre än den var tidigare.
Värmeflödet mot fötterna var i stor sätt obefintligt och när man satt på defrostern så lät det mest som luften snurrade runt inne i ecc utan att komma ut ordentligt. Den höll borta imman men det tog lite tid och det tog lång tid att få ordentlig värme i bilen, säkert en halvtimme.
Jag försökte forska lite ang motorspjällen i ECCn och jag började misstänka att verkstan inte kopplat in det motorspjäll som styr luften nedåt.

För några veckor sedan konstaterad jag att kylarvätska försvann och jag lämnade då bilen till en annan icke volvoverkstad.
De bytte kylaren och jag bad dem samtidigt att titta på spjällen till ECCn för att få luft nedåt på fötterna.

De hittade inga felkoder, så de skruvade antagligen isär hela ECC och konstaterade att alla spjäll och spjällmotorer (3 st) var inkopplade som de skulle och troligtvis även fungerade. Ev kunde det vara så att de måste kalibreras av en Volvoverkstad.

De lyckades inge vidare, för när jag fick tillbaka bilen så finns över huvud taget ingen värme alls i bilen, varken uppåt, nedåt eller rakt in i kupén.

När jag testar så verkar det som mittenratten som styr luften upp, ned, åt sidor eller auto inte reagerar på omställningar.
Den verkar känna att det är kallt i bilen för den drar på full fläkt när man ställer på auto.
Dessutom brukar det höras om ECCn att den ställer om spjällen när man vrider på knappen och att fläktens var ändras beroende på inställning.
Nu hörs ingen skillnad alls.

Talade med några Bilia verkstäder om problemet. En verkstad vill inte ta i problemet. En annan sa att de kunde göra en felsökning för ca 1000,- och med risk att man behöver byta en styrenhet för ca 7000,-. Båda rekommenderade att jag först skulle ta av batteripolerna i 10 min för att ladda ur alla kretsar, för att se om något återställdes. Har gjort det och det blev ingen skillnad.

Jag konstaterar att ECC har blivit sämre vid två tillfällen när ingrepp har gjorts i bilen. Jag har inte kunnat märka att ECCn blivit sämre under tiden jag använt bilen.

Min fråga är nu: Vad är det som strular och hur kan jag komma till rätta med det?
Jag är inte bra på att skruva själv så jag behöver få tag på någon som kan ECCn i dessa gamla s/v70.
Någon som kan rekommendera en verkstad eller person som vet vad han ska göra åt detta och har bra rutin på det?
Helst i norr om Stockholm.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1146179
Om du har bilen avstängd på tändning och vrider på mittenratten på ECC-panelen så ska du höra hur spjällmotorerna surrar när dom ändrar läge. Det låter inte högt, så skrikande snorunge i passagerarsätet eller liknande avrådes starkt ;)

Må hända att spjällmotorerna var ikopplade som dom skulle, men... Det betyder verkligen inte att dom fungerar som dom ska.
Det inte alls ovanligt att plast-axlarna går av, då kan motorerna fungera bäst dom vill, dom kan inte ändra spjällen för det.

Går bilen upp i temp som den ska och ligger stabilt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1146312
Du har en 99a så då går det att kalibrera spjällen i vida, har själv gjort det på min bil. Byta styrenhet sa dom nog bara för att dom skulle få slippa ta in bilen. Men det går att ta vilken ECC-styrenhet från vilken bil på skroten som helst, alla är samma.

Kolla om lamporna för AC och bilen med en pil i blinkar orange när du startar bil, gör dom det så finns det felkoder lagrade i systemet. Du kan även kolla säkringarna ifall det är någon av dom som har gått sönder.
av Perryd
#1146393
Tack Lucif3r och DayDreamer!

Motortempen verkar stabil och när jag vridit mittratten på ECC så låter det inget om spjällmotorerna som det brukar göra.
Har inte testat det med bara tändning på. Då hörs det förstås bättre om det händer något i systemet.
Det jag känt är att luften går till större delen upp på vindrutan oavsett hur jag vrider ratten.

Säkringarna har jag inte kollat ännu. ska göra det.
När jag startar bilen blinkar det inte orange på knappen bil med pil, däremot blinkar ACns onknapp hela tiden grönt och offknappen lyser orange.

Andra idéer ?

/Perryd
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1146417
Hmm konstigt. Startar jag min bil så tänder sig bägge gröna lamporna på ECC-paneln ac och bilen med pil. Möjligt att det finns någon felkod för Ac då den håller på så. Om du trycker på knappen med pilen inne i bilen så att luften går runt tänder sig den orange lampan då? Tänkte mest på så att det inte är så att den har gått sönder.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]