Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icebear
Hej!
Jag vart lite fundersam efter jag hade backat med bilen och la växelföraren i driveläget så när man gasade lite för att komma iväg så varvade
motorn bara utan att bilen rörde sig :???: Bilen har rullat ca:200mil och är en xc60 D4 awd automat 2017 classic.
Fenomenet är inte varenda gång som backar och sedan kör framåt.Är någon här som har upplevt detta och hur löste ni det?
Kanske man får åka in och programera ny mjukvara till lådan :?:
adamski66 skrev:heh.. upplevde det efter att jag lagt i D på min D3 aut. -17 120mil. hände inget.. men efter ca 1-1.5 sek så hoppa den igång igen... inte märkt det mer men tyckte det va lite märkligt
Exakt samma fenomen hade jag också men nu har det inte hänt något mer så vi får väl se.
Ringde till verkstaden och kollade om det fanns någon fix för det där men det gjorde det inte!
Jag har samma fenomen i min v60cc d4 AWD.. Jag tycker det beror på hur snabbt man har backat, typ som en komfort grej att det inte ska slå i växellådan, jag pratar om när jag aldrig stannar bilen när jag byter växel.. Men kanske inte det som är fallet just i detta fall.
Har och har haft samma fenomen på mina tre senaste,
nuvarande XC60 D4 AWD MY16
förra V40 D4 R-Design MY13
förrförra V50 D5 MY07

Rapporterat fenomenet och tyvärr inget de kunnat åtgärda. Antagligen bara att gilla läget, men smått irriterande.
Har också exakt samma problem. Har en XC60 D4 AWD Classic Automat, tillverkad december 2016 och uthämtade januari 2017. Jag brukar främst uppleva det bilen är kall, men det har hänt annars också. Det är som att växeln inte hoppar i direkt.
På min gamla v70 summum 2.4D 2010 automat så hade jag inte det problemet som vi beskriver här.Man kan ju undra vad
volvo har gjort för att det ska bli så :???: För min del så hade jag blivit sur om jag hade köpt bilen för mina besparingar men
som tur så privatleasar jag bilen så om 34mån så får dom tillbaka bilen.
Men lite störande är det kan jag tycka för en färdigutvecklad som xc60 classic är.
Samma här, S60 MY15, men har känslan av att bromsarna ligger på och hindrar bilen från att köra. Att oken och skivorna häftar ihop fram till att skivorna kommer i rörelse. För bromsen trycks ned när man byter växel.

Detta borde ju ske när man stannar för exempelvis rött, men gör så icke. Beter man sig annorlunda när man bromsar länge i låg fart för att precisionsbacka?

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]