Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 308
anna1984 skrev:Har tittat lite på motoroptimering.

Polestar kostar 9200kr och ger 34 mer hk samt 20 nm.

BSR kostar 8990kr och ger 67 mer hk samt 107 nm.

Ovanstående är baserat på min D4, 2014 med 181hk.
Någon som har erfarenhet av Polestar och/eller BSR som kan ge lite mer info om vad som skiljer och ev kan ge någon rekommendation. För en okunnig som mig så låter ju BSR som ett bättre alternativ.

Varför överväger du inte Rica?
av Desmodue
StefanN skrev:
Desmodue skrev:Jag har Polestar och automat.

Det är inte bara effekt/vrid utan hela bilen går så mycket bättre.
Automatlådan och gaspedalen är ju helt omprogrammerad, det är mycket som är mycket bättre hur lådan beter sig.

Jag är helt såld på Polestar.
Det är bara på VEA som Polestar ändrar i automatlådans program.
Enligt Polestar så är det inte så och det är stor skillnad hur lådan beter sig jämför med när den var utan Polestar.
Den släpper motorbromsen (den som det dock är på en automat), bromsar du hårt vid hög hastighet så växlar den ner hela tiden, den greppar bättre och slirar inte så förbannat när man står still och ska köra ut från tex en t-korsning, slirar mindre över huvud taget och piggare på lock up. Den är mycket , mycket trevligare i lådan. Sedan svarar ju gaspedalen bättre mm. Min är den D4/D5 2010 men 175 hk från början.
av Niclas
Desmodue skrev: Enligt Polestar så är det inte så och det är stor skillnad hur lådan beter sig jämför med när den var utan Polestar.
Den släpper motorbromsen (den som det dock är på en automat), bromsar du hårt vid hög hastighet så växlar den ner hela tiden, den greppar bättre och slirar inte så förbannat när man står still och ska köra ut från tex en t-korsning, slirar mindre över huvud taget och piggare på lock up. Den är mycket , mycket trevligare i lådan. Sedan svarar ju gaspedalen bättre mm. Min är den D4/D5 2010 men 175 hk från början.
Enligt Polestar så gäller detta bara Drive-e motorerna dvs VEA. På alla övriga motorer är det bara ökad effekt och vrid som gäller.
Källa: https://www.polestar.com/se/produkter/optimerad/
Däremot kan jag hålla med dig om att den upplevda skillnaden kan vara annorlunda eftersom automaten får tillgång till mer vrid med samma utväxling.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Niclas skrev:
Desmodue skrev: Enligt Polestar så är det inte så och det är stor skillnad hur lådan beter sig jämför med när den var utan Polestar.
Enligt Polestar så gäller detta bara Drive-e motorerna dvs VEA. På alla övriga motorer är det bara ökad effekt och vrid som gäller.
Källa: https://www.polestar.com/se/produkter/optimerad/
Däremot kan jag hålla med dig om att den upplevda skillnaden kan vara annorlunda eftersom automaten får tillgång till mer vrid med samma utväxling.
Nja, inte helt riktigt.
Numera beskrivs endast VEA-motorerna på Polestars hemsida, man skriver ingenting om vad som gjorts tidigare. Tidigare fanns mer utförlig info om de äldre femmorna också, och där nämndes även anpassning av växellådans programmering. På VEA har Polestar vridit upp det hela några snäpp ytterligare, man har mer avancerade styr- och övervakningssystem att leka med i VEA-motorerna. Jag var med när man optimerade min bil, och kikade på hur processen gick till, och då laddades ny programvara både för ECU och TCU.
av Desmodue
Ja det är som sagt stor skillnad, inte bara vrid och hk.

Inte fan växlade den ner vid hård inbromsning, låste upp lådan, släppte på motorbromsen vid snabbt uppslåpp mm.
Det är mer än bra lite som man upplever, jag har även info från Polestar att dessa saker har lagts till med uppdateringen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Teknikens Värld provade en -09 utan sportprogram i lådan, f.ö. skulle jag inte ta en provkörning i TV som intäkt för några säkra slutsatser om sådant alls.

@StefanN: Frågade du Polestar direkt, eller din Volvomek? Jag har fått andra uppgifter, och som sagt laddades ny mjukvara in i min låda när jag lät optimera min bil. Jag stod bredvid och kollade in hela processen. Men det är väl iofs möjligt att man laddade in originalmjukvaran i växellådan igen när motorns mjukvara uppdaterats, men jag förstår inte varför isf.

Kan det vara så att det är lite olika från motortyp till motortyp? Är hursomhelst en hel del skillnad mellan en 2,5FT, en T6 och en D5.
av mbc
Har precis fått bytt låda på min bil pga hårda nerväxlingar.
Under felsökningens gång så frågade jag min tekniker om polestar trimmet kunde påverka att den växlade hårdare.
han påstod att polestar ändrade ingenting i lådorna innan vea.
Har en my13 D3 med automat och polestar.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]