Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tag_H
Hej,
Båda mina 12V uttag i kupe´n har dött, ingen spänning.
Har kollat säkringarna under handskfacket, enl manualen ska säkring 22 gå till uttagen men den är HEL.

Nån som har tips om vart jag ska leta?
av andersuw
Bara några rutinfrågor först:

Har du kollat rätt säkringsbox. Det finns ju två under handskfacket och 12V-uttagens säkring sitter i boxen till vänster (box A).

Har du bytt ut säkringen? Ibland kan de se hela ut men ändå inte vara det?

Det krävs åtminstone radioläge på för att de här uttagen skall vara spänningssatta. Har du testat med tändning/radioläge på?
Användarvisningsbild
av Tag_H
Jag har kollat rätt box (box A säkring 22)
Inte bytt mätt den med en multimeter den är hel.
Jag vet att radioläge ska vara på, uttagen är döda.
av andersuw
Har du även 12V-uttag i lastutrymmet? Funkar det?

Matningen till 12V-uttagen i kupén sker via ett relä som i kopplingsschemat betecknas 2/193. Så vitt jag kan se sitter det omedelbart ovanför säkringarna i box A, till vänster. Vet inte om det är löstagbart. Vet inte heller hur starkt misstankarna kan riktas mot reläet. Kanske styr det även andra funktioner än 12V-uttagen.
Användarvisningsbild
av Tag_H
I lastutrymmet funkar det, men det verkar vara en annan säkring, det uttaget är väl även uppsäkrat tror jag.
kollar reläet, återkommer.
tack så länge
av andersuw
Ja 12V-uttaget där bak ligger på en annan säkring. Men det ser ut att finnas en primärsäkring som är gemensam. Om det funkar där bak kan den uteslutas.
av andersuw
Det är uppenbarligen annorlunda ifråga om säkringens placering i MY -13.
av andersuw
Tag_H skrev:I lastutrymmet funkar det, men det verkar vara en annan säkring, det uttaget är väl även uppsäkrat tror jag.
kollar reläet, återkommer.
tack så länge
Efter att ha tittat lite närmare på saken misstänker jag nog kabelfel snarare än reläet som ser ut att styra diverse olika "komfortfunktioner". Plusmatningen går via en grön-orange kabel från säkring 22 till uttagen, först det främre och sedan det bakre. Jordförbindelsen går via en svart-violett kabel som till stor del är gemensam för båda uttagen. Både plus och jord går via ett kontaktstycke kallat 74/501 i kopplingsschemat. Stift 21 är plusmatningen och stift 22 jordförbindelsen vid det kontaktstycket. Vet inte exakt var kontaktstycket finns men sannolikt under eller någonstans i närheten av tunnelkonsolen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
andersuw skrev:Efter att ha tittat lite närmare på saken misstänker jag nog kabelfel snarare än reläet som ser ut att styra diverse olika "komfortfunktioner". Plusmatningen går via en grön-orange kabel från säkring 22 till uttagen, först det främre och sedan det bakre. Jordförbindelsen går via en svart-violett kabel som till stor del är gemensam för båda uttagen. Både plus och jord går via ett kontaktstycke kallat 74/501 i kopplingsschemat. Stift 21 är plusmatningen och stift 22 jordförbindelsen vid det kontaktstycket. Vet inte exakt var kontaktstycket finns men sannolikt under eller någonstans i närheten av tunnelkonsolen.
Det vet jag. Man tar bort plastkåpan på passagerarsidan av tunnelkonsollen, så går kablaget precis där innanför. Finns ett kontaktstycke där som förgrenar till uttaget i baksätet.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]