- tor 02 feb 2017, 17:47
Det finns inte bara en styrenhet i din bil utan många. I en 02:a kan det finnas upp till 18 fullvärdiga styrenheter som alla kan prata med varandra via CAN-nätet och ytterligare 14 "slavnoder" som är underordnad någon av de 18. Var och en av de 18 har sin egen uppsättning felkoder. Problemet är att en generisk läsare som din bara läser en liten del av alla dessa koder och troligen inte dem som kan vara intressanta i det här sammanhanget.
Du kan slå en signal till din Volvo ÅF och höra med dem vad de tar för att enbart läsa ut din bil. Om du berättar var du befinner dig kanske du också kan få hjälp av någon forummedlem att läsa. En hel del av oss har den utrustning som behövs.
Det kan också vara klokt att prata med någon erfaren verkmästare eller mekaniker hos en Volvo ÅF och höra efter vad de tror om dina felsymptom. Med lite tur kan du träffa på någon som sett detta eller något liknande förut och med stor sannolikhet kan peka ut felet. Om det visar sig vara något enkelt/billigt kan det då även vara en god idé att låta dem göra jobbet.
Däremot skulle jag vara försiktig med att lämna in bilen för felsökning till en Volvoverkstad utan att få ett rimligt tak på vad felsökningen kan kosta. Och visar det sig vara fel på någon av styrenheterna skulle jag knappast låta dem byta ut den mot en ny. Det kan bli väldigt dyrt och det finns i allmänhet väsentligt billigare vägar att gå.
Efter vad jag kan se i kopplingsschemat finns inga reläer märkta 105 eller 106. Var har du hittat information om att de finns där eller att det kan vara dem det är fel på? Om du har en länk kan vi andra kika på saken.
Det jag också kan se när jag tittar i kopplingsschemat är att det baktill på tändningslåset finns något som kallas startkontakt (d.v.s. den elektriska delen av tändningslåset). Möjligen skulle det kunna vara den det är fel på. Har art.nr. 8650054. Men jag får inte riktigt ihop tanken om ett fel på den med de symptom du rapporterar. Rimligen tycker jag då det borde vara så att något av de vanliga lägena (0, I, II, III) inte går i eller inte går ur som det borde när du vrider på nyckeln. Men så är det ju inte riktigt i ditt fall. Dock reserverar jag mig för att jag kan ha fel på den här punkten och att det skulle kunna vara startkontakten trots allt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut