Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suvlaki
Idag när jag parkerade bilen i en brant backe med bara växel i började den rulla bak. Hur är det möjligt? Den liksom hoppar till nån cm och sen stannar den upp och sen efter några sekunder hoppar den bak nån cm igen, och så håller den på. Är detta normalt?
av Addekarlsson
Klart det är fullt normalt. Bara stå på en växel får inte bilen att stå still i nedförsbacke.
Ta för vana att alltid dra handbromsen, så slipper du skuttande bilar. :wink:

Mvh/ Adde
av Marbas
Låter som helt normalt för mig...

Som Adde skrev - dra ALLTID handbromsen oavsett hur du parkerar. Dels så "hoppar" inte bilen okontrollerat ner för backaar, dessutom motionerar du handbromsen så att den inte "kleggar" igen.
Användarvisningsbild
av Nexus
suvlaki skrev:Idag när jag parkerade bilen i en brant backe med bara växel i började den rulla bak. Hur är det möjligt? Den liksom hoppar till nån cm och sen stannar den upp och sen efter några sekunder hoppar den bak nån cm igen, och så håller den på. Är detta normalt?
helt normalt! motorn drivs ju runt när bilen" kommer i rull" .
av suvlaki
tack för svaren!
Användarvisningsbild
av DJ
Nyfiken, vilken växel hade du i?

Ju högre växel, ju lättare att rulla med växel i.

Inga cylindrar är helt täta. När kompressionen läcker ut kan det röra på sig.
Användarvisningsbild
av cycler
De flesta har väl 2:an i...... pröva backen.....är väl den som är trögast??

Har aldrig haft problemet att bilen rullar när man stannat...... även om man bor där man bor :D:D

Den som säger att skåne är platt får stryk och tvingas ta en cykeltur här. Skåne är _inte_ platt :P

/C
Användarvisningsbild
av greeeken
Hara bara råkat ut för det 1 gång o då var bilen parkerad vid en backe med nosen neråt.
Hade backen i.
När jag kom till bilen efter jobbet wtt X antal timmar senare hade bilen rullat fram ca 1 meter och stannat nån cm från en betongvägg.
Jag tror den rullade pga att det var vinter o halt med massa is under.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]