- tis 31 jan 2017, 19:49
Ny XC90, gått 230 mil. Start/stopp funkar inte vid stopp vid rödljus o d. Har prövat allt, motorn stängs inte av. Känt problem?
Moderator: Moderatorer
volvoamatören skrev:Ny XC90, gått 230 mil. Start/stopp funkar inte vid stopp vid rödljus o d. Har prövat allt, motorn stängs inte av. Känt problem?Har haft samma problem med min V90. Ibland sa den "Start/stopp system ur funktion. Service erfordras." Nästa gång jag startade den kunde det funka. Ibland klagade den på låg batterispänning. Uppgradering av mjukvaran löste det.
volvoamatören skrev:Det är +5, typ, och har varit så länge.+5 utomhus betyder säkert inte att S/S slutar att fungera. Däremot kan det vara för kallt inne i bilen strax efter start för att S/S skall börja fungera på en gång. Det krävs att bilen är åtminstone lite halvvarm först.
Var ser du detta, vilket system som stänger av s/s, andersuw?
volvoamatören skrev:Uppgradering av mjukvara? Där jag köpte bilen? Kostar det något?Du har två års garanti och då blir det gratis.
volvoamatören skrev:Uppgradering av mjukvara? Där jag köpte bilen? Kostar det något?Om uppgraderingen görs på grund av någon bugg i tidigare mjukvara skall du inte behöva betala något. Du har ju garanti. Men det är inte säkert att det är något fel. Blir batteriet bara lite urdraget, vilket är lätt hänt så här på vintern, särskilt om man använder bränsledriven parkeringsvärmare, så prioriterar bilen laddningen.
Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]