Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1145677
andersuw skrev:OK. Låt gå för det. Men Volvo har ju i vart fall förändrat innebörden av begreppet Inscription i och med 90-serien eftersom det inte längre står för enskilda exklusiva tillval av typ "styling" utan helt enkelt ersatt Summum som den högsta nivån i den vanliga trappan av utrustningsnivåer/paket. Och tanken med termbytet lär väl inte vara någon annan än ett försök att stänka lite extra lyxkänsla över Summumnivån.
Och andra sidan så är ju inscription en lite lyxigare nivå än summum tidigare varit också. Redan på momentumnivå har V90 en del utrustning som var tillval t.o.m i motsvarande Summumversion av V70.
av dissonans
#1145684
andersuw skrev:OK. Låt gå för det. Men Volvo har ju i vart fall förändrat innebörden av begreppet Inscription i och med 90-serien eftersom det inte längre står för enskilda exklusiva tillval av typ "styling" utan helt enkelt ersatt Summum som den högsta nivån i den vanliga trappan av utrustningsnivåer/paket. Och tanken med termbytet lär väl inte vara någon annan än ett försök att stänka lite extra lyxkänsla över Summumnivån.
Vilket de som sagt gjorde redan 2013 med C70. Jag tycker att Inscription är ett bättre namn än Summum, framförallt internationellt tror jag att det klingar mycket bättre.
av andersuw
#1145687
Visst. Summum passar inte riktigt in i bilden tillsammans med Kinetic och Momentum. På engelska är ordet en beteckning på en religion/filosofi och ringer kanske ingen klocka även om nog de flesta förstår att det har med summa att göra. Inscription ger kanske lite klarare associationer men passar ju inte heller logiskt samman med Kinetic och Momentum. Och lite av ett sammelsurium blir det ju med detta ändrande av beteckningar mest för ändringens skull. Det är svårt nog ändå att hålla reda på alla tillval och paket och deras beteckningar. Man får lära om på nytt varje gång det blir dags att byta bil. :roll:

Hade det varit någon ordning på Volvo hade de från början valt beteckningar som bildar någon slags begreppslig enhet och hållit fast vid dem, t.ex. "Velocity" (lägst), "Momentum" (ett snäpp upp), "Energy" (två snäpp upp) och "Effect" (högst). Då finns på alla nivåer en klar koppling till terminologin inom klassisk fysik, närmare bestämt kinetik/dynamik och dessutom en klar relation till märkesnamnet (Volvo = jag rullar). Dessutom får man lätt till en logisk progression: hastigheten är den tillryggalagda sträckan per tidsenhet, rörelsemängden ("Momentum") är hastigheten gånger massan, energin är rörelsemängden gånger halva hastigheten och effekten är energin per tidsenhet. Då hade man även med visst fog kunnat tala om sina utrustningsnivåer som en fråga om vilken kinetisk eller dynamisk nivå man vill ha på bilen. ;-)
av Jacobsson
#1145845
andersuw skrev:Visst. Summum passar inte riktigt in i bilden tillsammans med Kinetic och Momentum. På engelska är ordet en beteckning på en religion/filosofi och ringer kanske ingen klocka även om nog de flesta förstår att det har med summa att göra. Inscription ger kanske lite klarare associationer men passar ju inte heller logiskt samman med Kinetic och Momentum. Och lite av ett sammelsurium blir det ju med detta ändrande av beteckningar mest för ändringens skull. Det är svårt nog ändå att hålla reda på alla tillval och paket och deras beteckningar. Man får lära om på nytt varje gång det blir dags att byta bil. :roll:

Hade det varit någon ordning på Volvo hade de från början valt beteckningar som bildar någon slags begreppslig enhet och hållit fast vid dem, t.ex. "Velocity" (lägst), "Momentum" (ett snäpp upp), "Energy" (två snäpp upp) och "Effect" (högst). Då finns på alla nivåer en klar koppling till terminologin inom klassisk fysik, närmare bestämt kinetik/dynamik och dessutom en klar relation till märkesnamnet (Volvo = jag rullar). Dessutom får man lätt till en logisk progression: hastigheten är den tillryggalagda sträckan per tidsenhet, rörelsemängden ("Momentum") är hastigheten gånger massan, energin är rörelsemängden gånger halva hastigheten och effekten är energin per tidsenhet. Då hade man även med visst fog kunnat tala om sina utrustningsnivåer som en fråga om vilken kinetisk eller dynamisk nivå man vill ha på bilen. ;-)
Oj oj, imponerad!
Volvo får hugga dig snabbt!

Jag fattar inte...att köpa V90CC och vara s&a[…]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]

Aha, problemet är ibland funkar inte acc p&ar[…]

Kolla så inte en av kontakterna på und[…]