Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
andersuw skrev:
KrilleW skrev:
andersuw skrev:Njae, Inscription var mer än en klädsel redan på V70. Det var en kollektion av olika detaljer där klädseln var en av dom. Det fanns även bland annat fälgar, instegslister, interiöslister etc. som Tillval under namnet.
Att även andra instegslister ingår har du rätt i. Glömde bort dem i hastigheten. Med Inscriptionklädseln till min V70 -15 följer också särskilda lösa textilmattor. Men de är inte märkvärdigare än att de går att köpa lösa som tillbehör, då kallade "Premiummattor". Särskilda interiörlister (andra än instegslisterna) eller fälgar kan jag dock inte minnas som en del av Insription. Har du något exempel?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... laret-2016
av andersuw
BiTu skrev:Nja, när man valde Summum har jag för mig att man kunde välja ett finare läder som hette "Soft". Rätta mig gärna om jag har fel.
Volvo har ibland pratat om sina finaste klädslar som "softläder" och "Sovereign Hide" före och möjligen även efter det att beteckningen "Inscription" infördes. Jag tror att man hela tiden kunnat få den finaste klädseln även utan att välja Summum. Att det sedan torde vara ytterst få kunder som valt att göra så är en annan sak.
av andersuw
KrilleW skrev:
andersuw skrev:Att även andra instegslister ingår har du rätt i. Glömde bort dem i hastigheten. Med Inscriptionklädseln till min V70 -15 följer också särskilda lösa textilmattor. Men de är inte märkvärdigare än att de går att köpa lösa som tillbehör, då kallade "Premiummattor". Särskilda interiörlister (andra än instegslisterna) eller fälgar kan jag dock inte minnas som en del av Insription. Har du något exempel?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... laret-2016
Det verkar ibland som om den ena handen hos Volvo inte vet vad den andra gör. Tittar man på vad som faktiskt fanns att tillgå till V70 modellåret -16 (Classicåret), vilket jag gjorde mycket noggrant (via broschyren och "Bygg din Volvo") eftersom jag var i färd med att köpa en nyare V70 just då kan man konstatera att någon Inscriptionklädsel överhuvudtaget inte erbjöds det året. Det var en av de saker som försvann vid övergången från -15 till -16 tillsammans med Four-C. Även BLIS försvann under modellåret.

De nackskydd och armstöd som det pratas om i pressmeddelandet som du länkar till är en del av Inscriptionklädseln och fanns således inte heller i MY -16.

Vad beträffar mattorna följde de, som framgår av ett tidigare inlägg från min sida, med Inscriptionklädseln så länge den fanns att tillgå men fanns/finns även att köpa lösa som tillbehör under namnet "Premium". Dessa mattor är inte märkta med någon "Inscriptionlogo". Möjligen har det funnits sådana mattor i något tidigare varv.

Läderklädd instrumentpanel fanns även MY -16 men såldes inte som en del av något Inscriptionpaket och gick att kombinera med vilken läderklädsel som helst. Panelinläggen i mörk valnöt har Inscription som en del av beteckningen, men ingår inte i något paket och går att få som tillval till vilken bil som helst. Borfälgarna har heller inte Inscription som en del av namnet, är inte heller en del av något paket och går att få som tillval till vilken bil som helst utom de miljöbilsklassade.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
dissonans skrev:Inscription har ju inte heller endast varit läderklädseln i bilen, det har även varit instegslister och läderklädd instrumentbräda
Instegslisterna stämmer. Den läderklädda instrumentbräda som funnits till exempelvis V70 var dock inte en del av Inscription. Den har gått att kombinera med vilken läderklädsel som helst och har alltid varit täckt med samma svarta läder utan något försök att matcha kvalitet eller färg på lädret i resten av bilen.
av andersuw
filippb skrev:@andersuw - det finns en separat forumdel för V70, ta gärna dina synpunkter på paketering där alternativt direkt med Volvo
Tack men det passar mig alldeles utmärkt att ta dem här. De är på intet sätt off-topic i denna tråd och om det inte passar dig att läsa dem kan jag förmedla ett hett tips: Det föreligger inget tvång att läsa alla inlägg i en tråd.
av dissonans
andersuw skrev:
dissonans skrev:Inscription har ju inte heller endast varit läderklädseln i bilen, det har även varit instegslister och läderklädd instrumentbräda
Instegslisterna stämmer. Den läderklädda instrumentbräda som funnits till exempelvis V70 var dock inte en del av Inscription. Den har gått att kombinera med vilken läderklädsel som helst och har alltid varit täckt med samma svarta läder utan något försök att matcha kvalitet eller färg på lädret i resten av bilen.
Det heter iaf "Inscription, läderklädd instrumentpanelöverdel" i prislistorna, så jag vill nog inte helt hålla med dig där. Till exempel http://helmia.se/wp-content/uploads/201 ... y15_22.pdf
av andersuw
Språkbruket kanske är lite vacklande. I tillvalslistan i Volvos broschyr för MY -15 står den läderklädda IPn i tillvalslistan som "Läderklädd instrumentpanelöverdel (endast i kombination med läderklädsel)" medan Inscriptionklädseln däremot står som "Inscription ventilerat softläder". Det är ju hur som helst klart att det är två distinkta tillval där Inscriptionklädseln förstås inte går att kombinera med någon annan klädsel men där den läderklädda IPn däremot gör det. ;-)
av dissonans
andersuw skrev:Språkbruket kanske är lite vacklande. I tillvalslistan i Volvos broschyr för MY -15 står den läderklädda IPn i tillvalslistan som "Läderklädd instrumentpanelöverdel (endast i kombination med läderklädsel)" medan Inscriptionklädseln däremot står som "Inscription ventilerat softläder". Det är ju hur som helst klart att det är två distinkta tillval där Inscriptionklädseln förstås inte går att kombinera med någon annan klädsel men där den läderklädda IPn däremot gör det. ;-)
Precis, det är två tillval som båda är (var) del av Inscription-utbudet hos Volvo.
av andersuw
OK. Låt gå för det. Men Volvo har ju i vart fall förändrat innebörden av begreppet Inscription i och med 90-serien eftersom det inte längre står för enskilda exklusiva tillval av typ "styling" utan helt enkelt ersatt Summum som den högsta nivån i den vanliga trappan av utrustningsnivåer/paket. Och tanken med termbytet lär väl inte vara någon annan än ett försök att stänka lite extra lyxkänsla över Summumnivån.

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde mång[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]