Snusebuse skrev:
Det är alltså 80 profil om inget annat angivs? Reg säger 175r14 så då är det alltså 175/80r14 om jag förstått det rätt? Förmodligen blir det 185or men då är bara frågan vilken profil det blir.
Någon som kan uttala sig om 80 profil är 'stötigare' än 70 profil? Tänker att om GLT hade 70 profil på 14'' så bör de ju ha något att göra med 'sportigare' väghållning?
Förr fans det bara en profil till radialdäck (80) och en till diagonaldäck (92) därför skrev jag inte ut 80, men nu har det nästan "urartat" med en profil till nästan varje ny bilmodell. Rent generellt är det så att däcken ingår i fjädringen av bilen och ju högre profil desto mjukare "komfortgång" och ju lägre profil desto "sportigare" (hårdare) gång. Numera har ju nästan alla bilar inställbar fjädring så man slipper nackdelarna med låg profil när man kör lugnt och ändå har "fast gång" när man vill "gasa på". På äldre bilar där däcken är en större del av fjädringen kan det bli stötigare med lägre profil. Lägre profil tillkom när man behövde bredare däck på bilar som egentligen inte var avsedda för det. Ett 185/70 däck är ju ungefär samma som 165/80 och ett 185/65 ungefär som 155/80. Så ska du ersätta ett 175/80 bör du ha ett 195/70 eller t.o.m 205/70, men då behöver du en bredare fälg. Annars blir det mer än nödvändigt stötigt för att däcket inte "ligger rätt" på fälgen, alltså slitbanan på däcket ska inte vara för bred (eller för smal) i förhållande till fälgens bredd. En tumregel, en tum bredare däck än fälg. Alltså en 5,5" fälg är det max 185 mm däckbredd optimalt. Allt detta är ungefärligt och man
kan gå runt om man vill, bilen är ändå körbar. Min 745-a har t.ex 185/65x15 däck på 6" breda fälgar, och det är original fälgar och däckstorlek. Ett 185 mm däck är c:a 7". Ett 195/60 däck hade gå att ha på denna fälg (fans original på turbo modeller tror jag) men inte mer om man ska ha lite komfort kvar