Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Funk skrev:Det är väl där man lägger på lite rostskydsbehandling manuellt på fabriken har jag för mig..,

/Thomas
Det ser ju så ut också då det är en tjock beläggning på kopplingarna, inget att va orolig över!
av andersuw
På bilden i TS första inlägg ser det ut som om den ligger grov underredsmassa ovanför bromsledningarna och sedan verkar man ha sprutat något mer tunnflytande ovanpå det. Det är ju en lite udda lösning men kanske gör man så för att skydda själva kopplingarna på bromsledningarna som möjligen är särskilt känsliga för rost av ett eller annat skäl. Underredsmassan skulle jag gissa läggs på innan bromsledningarna finns på plats.
av Nurnoj
andersuw skrev:På bilden i TS första inlägg ser det ut som om den ligger grov underredsmassa ovanför bromsledningarna och sedan verkar man ha sprutat något mer tunnflytande ovanpå det. Det är ju en lite udda lösning men kanske gör man så för att skydda själva kopplingarna på bromsledningarna som möjligen är särskilt känsliga för rost av ett eller annat skäl. Underredsmassan skulle jag gissa läggs på innan bromsledningarna finns på plats.
Jo, det är nog det som verkar vara den mest troliga förklaring - att det finns partier som är behandlade lite extra. Granskar man bilderna på ditt underrede syns ju i så fall ett antal partier i en mörkare färg.
av andersuw
Känns det ganska torrt när du känner på det svarta vid bromsledningskopplingarna och under reservhjulsbaljan? Om det vore bromsolja vid bromsledningskopplingarna tycker jag det borde vara fuktigt någonstans?

Om du kikar på den del av mina bilder igen där bilen är tvättad undertill men ännu inte sprutad med något annat än hålrumsvätska (bild 23-46 om du går efter filnamnet på bilderna) kan du för övrigt se att de svarta fläckarna på min bil vid det laget väsentligen är borttvättade. Jämför t.ex. bild 18a med bild 40 (fläcken på reservhjulsbaljan), bild 19 med bild 32 (fläcken vid bromsledningskopplingarna) samt bild 20 och bild 23 (fläckarna på/kring tvärstagen strax bakom motorn).

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]