Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Ca 7500 kr ville de ha med felsökning plus arbete för byte av stift + förbränningskammare
Användarvisningsbild
av Fredrik84
andersuw skrev:
Fredrik84 skrev: När jag åkte hem från verkstaden tryckte jag igång värmaren på direktstart och den gick då oavbrutet i 50 minuter.
Jag har en teori om att det var med en inställning i uppdateringen på servicen om att värmaren endast ska gå 10 minuter när motorn är avstängd för att spara på batteriet.
Om värmaren nu plötsligt gick i 50 minuter även efter direktstart skjuter den ju omedelbart din teori i sank. Dessutom kan jag aldrig tänka mig att Volvo medvetet skulle införa en mjukvaruuppdatering som innebär att värmaren bara går 10 minuter och än mindre sannolikt att man skulle lägga in en sådan begränsning bara efter direktstart, inte vid tidsinställd start. Om det hela överhuvudtaget har något med mjukvara att göra är det en bugg av något slag, ingen medveten förändring. Men jag tror inte särskilt mycket på mjukvaruhypotesen överhuvdtaget. Min gissning är att det är något annat fel, kanske ett intermittent sådant. Hur skall man annars förklara det faktum att du nu lyckades få värmaren att gå i 50 minuter efter direktstart fast du misslyckats med samma sak tidigare.
Skillnaden var ju att motorn var igång när den gick i 50 minuter när jag tryckte på värmaren på direktstart.
Jag ringde upp teknikern och han sa att han fått upp något om låg spänning ochså.
av andersuw
Att det kan vara problem med strömförsörjningen är ju en ledtråd. Har du en laddare? Vad händer i så fall om du testar att köra direktstart med motorn avstängd men laddaren inkopplad?
Användarvisningsbild
av Fredrik84
andersuw skrev:Att det kan vara problem med strömförsörjningen är ju en ledtråd. Har du en laddare? Vad händer i så fall om du testar att köra direktstart med motorn avstängd men laddaren inkopplad?
Batteriet är inte utbytt än, men jag underhållsladdar ganska ofta. Provade nu att sitta i bilen med motorn avstängd och tryckte på direktstart, den gick i 45 minuter. Men ja tycker kupéfläkten går på lågvarv jämfört med hur det var förra vintern. Kan det vara så att man tagit bort varningarna som brukar visas i displayen om låg spänning värmare avstängd?
av andersuw
Jag har ännu inte full koll på hur och när varningarna för låg batterispänning dyker upp i den här bilgenerationen. Men om du nu lyckades köra 45 minuter efter direktstart med motorn avstängd är det nog batteriet du skall snegla på. Fläkten går alltid med låg till måttlig fart vid värmarkörning och avstängd motor enligt min erfarenhet.
av Kimmen90
Fredrik84 skrev:Batteriet är inte utbytt än, men jag underhållsladdar ganska ofta. Provade nu att sitta i bilen med motorn avstängd och tryckte på direktstart, den gick i 45 minuter. Men ja tycker kupéfläkten går på lågfart

Samma symptom som min då med dåligt glödstift. Brännaren kommer inte upp i full effekt
av andersuw
Glödstiftet används bara för att starta värmaren. När värmaren väl tänt behövs inget glödstift. Glödstiftet har alltså inget att göra med hur länge värmaren går när den väl tänt eller vilken värmeeffekt den har när den tänt.
av Kimmen90
andersuw skrev:Glödstiftet används bara för att starta värmaren. När värmaren väl tänt behövs inget glödstift. Glödstiftet har alltså inget att göra med hur länge värmaren går när den väl tänt eller vilken värmeeffekt den har när den tänt.
Ja då fick jag fel information av Bilbolaget
Men den fungerar bättre efter bytet
av andersuw
Du fick ju förbränningskammaren bytt också och den påverkar i motsats till glödstiftet värmaren även sedan den startat. Sedan kan det ju ha funnits skäl att byta glödstiftet i samma veva så jag säger inte att verkstaden gjorde fel när de bytte det samtidigt.
av mortimer
Kimmen90 skrev:Ca 7500 kr ville de ha med felsökning plus arbete för byte av stift + förbränningskammare
Varför byta förbränningskammare ? Stift bör inte kosta mer än typ 1000kr.
Är ju en Webasto TT Evo värmare som sitter i våra bilar av denna årsmodell. Min erfarenhet av de är att de är relativt enkla att meka med. Två klämtänger (finns på Biltema) för att klämma vattenslangarna, sedan ett kontaktstycke för elektroniken. Bränsleanslutning har jag lite dålig koll på när det gäller denna modell, troligen någon snabbkoppling. Sedan kan du få av den och jobba med den löst.
Jag hade börjat med byte av stift.
Ev kan man resistansmäta glödstiftet direkt i kontaktstycket, vet inte vilka stift det är dock.
Du får säkerligen stå för felsöknignskostnaden dock hos Volvo som de redan gjort, troligen bara läst felkoder änsålänge.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]