Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK. Så det är alltså olika Webastovärmare på bilarna i den här generationen (V70 II m.fl.)? Jag har fram till nu trott att det var samma värmarmodell hela vägen. Det låter ju annars bra för min del om den senaste är bättre eftersom det lär vara vad jag har. Jag har en -15 snarare än en -13 men det lär ju sakna betydelse. Vet du när den nya varianten började monteras i bilarna? Var det fr.o.m. årsmodell -13 eller rentav tidigare?
Kollade i VIDA och hittar där två art.nr för värmare till V70 dieslar i den här modellgenerationen.

31332883 t.o.m. chassinummer 250331
31348860 fr.o.m. chassinummer 250332

Vet dock inte riktigt var i årsmodellserien som det chassinumret inträffar. Men min V70 från mitten av årsmodell 15 har ett chassinummer runt 325000. Alltså torde Volvo ha byggt knappt 50000 V70 II om året och chassinummeravgränsningen hamnar då inom årsmodell 13 eller i skarven mellan 12 och 13.

Båda värmarna kallas för övrigt "TT-VEVO" i reservdelsförteckningen. Beteckningarna hos Webasto är ju också förvillande lika: Thermo Top V och Thermo Top Evo. Den senare verkar finnas i tre varianter, varav den jag tror vi pratar om för Volvos del heter Thermo Top Evo 5. De ser rätt lika ut på utsidan också att döma av de bilder jag hittar. Men är alltså Thermo Top V och Thermo Top Evo 5 två olika värmare trots allt? Och vad är det närmare bestämt som skiljer tekniskt sett?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Använder man värmaren frekvent och har den på auto auto och kör den morgon och kväll vintertid då har då inte jag märkt av några problem, Jag kör själv väldigt korta turer dagligen 7dar i veckan och snittar 5mil per dag med en 10-12stopp, resor på 3-9km. Värmaren går ca 30-40min morgon och kväll ( innan avfärd och efter jobbets slut ) sedan slår jag även på den om det är riktigt kallt om jag går in nånstans en halvtimme el så + att den står på auto under färd under dagen.

Har än inte laddat batteriet sedan 11mån tillbaka, dok så står min bil aldrig heller, den används dagligen, TS som kör 800mil per år då verkar det som om bilen står ofta, om det nu kan ha nån betydelse, sedan så kanske det är annan brännare i 2016 XC60.
Anders, lite värmarhistoria...
TTV kom för att VW ville ha en värmare som startade upp snabbare och Webasto tog fram TT-V, där V står för Venturi. Förbränningstekniken är som en förgasarhalsring med bränslet och glödstiftet i mitten. Startade snabbt, men var väldigt känslig för om det kom lite för mycket bränsle i uppstart eller med ett missat startförsök, eller vid luftbubbla som stängde förbränningen men fortsatte att pumpa ut diesel i den varma brännaren, vilket gjorde att den kunde ryka något så in i H-E och det har nog alla Caddy-ägare och för all del Volvo-ägare av EUCD-bilar fram till typ 2010. Värmaren användes först av VW men kom sedan på MB, PSA och Volvo.
2010 lämnade man TTV till förmån för den nyutvecklade TT-EVO som vid uppgradering på OE-bilarna kallades för TT-VEVO, men är samma värmare som en TT-EVO fast med bilspecifik styrenhet. Formfaktorn är samma som TTV.
EVO har som alla andra Webasto-värmare en förångningsskiva i typ pressat stålull som bränslet pumpas in i innan den förångas med hjälp av glödstiftet och fläkten. Den startar lite sävligare, men den är inte lika känslig för bränslemängd eller luftbubblor.
Tack för det! Det förklarar en hel del när det gäller de rätt många rapporter jag sett här på forumet om rykande värmare. :D Jobbar du för övrigt professionellt med sådana här saker? Jag ser att du befinner dig i samma stad som jag och sådant kan ju vara bra att veta om jag skulle behöva värmarhjälp någon gång. ;-)

Ramlade för övrigt just på verkstadsmanualer för de två värmare vi talar om och passade på att ladda ner dem medan de fortfarande fanns till hands. En del andra kanske också är intresserade så här är länkarna:

https://www.butlertechnik.com/downloads ... Manual.pdf

https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
joskarl skrev:
oldtimersmc skrev:Kör med kylspray (fins på Teamsportia) på temperatursensorn (sitter under backspegeln) sommartid för att ge värmaren en omgång en par gånger under sommaren
Var befinner du dig på sommaren om det aldrig blir under 15 grader eftersom du måste använda kylspray?

Varmland :lol: och Varma Västernorrland men det skall vara under 10C vill jag minnas
Enligt världens minst lästa bok startar värmaren upp till en max yttertemperatur på plus 15 grader. Svensk sommar brukar inte bjuda på några större svårigheter att komma under det värdet. ;-)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]