- mån 30 jan 2017, 11:58
#1145299
Hej!
Bytte för ett antal år sedan kupefläkt helt och allt var då frid och fröjd. Efter ett tag började den strula emellanåt, vilket innebär att den antingen ej startar alls vid motorns start (med blinkande kupelampor), alternativt att den går igång men sedan "dör" efter en eller ett par minuter. Den senare är det absolut vanligaste, blinkandet skedde ej särskilt ofta. Vi lämnade då in den och den lagades. Jag hämtade ej ut den men tydligen så hade han "fixat en elfel".
Vi fick sedan nya problem nu i somras. Detta skedde samtidigt som det läckte in vatten i bilen. Den stod avställd under hösten och lämnades sedan in nu i mellandagarna och det uppdagades att vissa dränage vid paneler nedanför framrutan var igenproppade vilket ledde till vattensamlingar i t.ex. fläkt och sedermera in i kupen (via handskfacket på något vis). Bilmekanikern bytte fläkt, "fixade ett relä" varpå bilen fungerade som den skulle i en dag. När den sedan dog (tillsammans med vår livsgnista) dagen därpå åkte vi tillbaka. Han upptäckte då "ny" vattensamling och åtgärdade detta. Fläkten gick sedan som smort i ca en vecka, vilket inkluderade åkturer upp och ner till fjällen på totalt drygt 100 mil. Sedan återkom problemen. Den var sedan inne på verkstad igen, hämtades ut, men med samma resultat. Jag skruvade själv loss själva panelen nedanför framrutan (den som kräver att man tar bort vindrutetorkare för att lossa) och tog bort lite vatten samt löste en propp i ett av dränagen. Felet bestod dock och efter ytterligare turer på verkstad så gav mekanikern upp och gav pengarna tillbaka trots att vi nu har en "ny" fläkt monterad.
Det nuvarande läget är sedermera att fläkten antingen startar men dör efter nån till några minuter, alternativt att den ej startar alls med blinkande lampor i kupén. Har även vid ett tillfälle observerat att bakgrundsbelysningen till klimatkontrollspanelen flimrat. Det kan mycket väl ha blivit fuktskador på fläkt eller annan elektronik sedan den byttes då jag själv upptäckte en propp i ett av dränagen relativt sent. Dock vill jag påstå att fläktmotorn som sådan fungerar då den ju mer ofta än sällan ändå startar och kör på bra tills den lägger av. Då jag ej har någon överdriven kunskap om bilar eller tid för tillfället har jag ej hunnit öppna upp och prova fläkten direkt mot 12V, men gissningsvis skulle detta fungera.
Vänder mig därför hit då jag nu till och med blivit övergiven av min trogna bilmekaniker som till slut lessnade och inte orkade försöka lösa problemet längre. Någon här som upplevt samma sak och vet vad som skulle vara orsaken? Och en eventuell lösning på detta? Skulle, trots mitt okunnande, absolut kunna tänka mig att ge mig på om det finns någon konkret enklare potentiell lösning.
Tack!
Bytte för ett antal år sedan kupefläkt helt och allt var då frid och fröjd. Efter ett tag började den strula emellanåt, vilket innebär att den antingen ej startar alls vid motorns start (med blinkande kupelampor), alternativt att den går igång men sedan "dör" efter en eller ett par minuter. Den senare är det absolut vanligaste, blinkandet skedde ej särskilt ofta. Vi lämnade då in den och den lagades. Jag hämtade ej ut den men tydligen så hade han "fixat en elfel".
Vi fick sedan nya problem nu i somras. Detta skedde samtidigt som det läckte in vatten i bilen. Den stod avställd under hösten och lämnades sedan in nu i mellandagarna och det uppdagades att vissa dränage vid paneler nedanför framrutan var igenproppade vilket ledde till vattensamlingar i t.ex. fläkt och sedermera in i kupen (via handskfacket på något vis). Bilmekanikern bytte fläkt, "fixade ett relä" varpå bilen fungerade som den skulle i en dag. När den sedan dog (tillsammans med vår livsgnista) dagen därpå åkte vi tillbaka. Han upptäckte då "ny" vattensamling och åtgärdade detta. Fläkten gick sedan som smort i ca en vecka, vilket inkluderade åkturer upp och ner till fjällen på totalt drygt 100 mil. Sedan återkom problemen. Den var sedan inne på verkstad igen, hämtades ut, men med samma resultat. Jag skruvade själv loss själva panelen nedanför framrutan (den som kräver att man tar bort vindrutetorkare för att lossa) och tog bort lite vatten samt löste en propp i ett av dränagen. Felet bestod dock och efter ytterligare turer på verkstad så gav mekanikern upp och gav pengarna tillbaka trots att vi nu har en "ny" fläkt monterad.
Det nuvarande läget är sedermera att fläkten antingen startar men dör efter nån till några minuter, alternativt att den ej startar alls med blinkande lampor i kupén. Har även vid ett tillfälle observerat att bakgrundsbelysningen till klimatkontrollspanelen flimrat. Det kan mycket väl ha blivit fuktskador på fläkt eller annan elektronik sedan den byttes då jag själv upptäckte en propp i ett av dränagen relativt sent. Dock vill jag påstå att fläktmotorn som sådan fungerar då den ju mer ofta än sällan ändå startar och kör på bra tills den lägger av. Då jag ej har någon överdriven kunskap om bilar eller tid för tillfället har jag ej hunnit öppna upp och prova fläkten direkt mot 12V, men gissningsvis skulle detta fungera.
Vänder mig därför hit då jag nu till och med blivit övergiven av min trogna bilmekaniker som till slut lessnade och inte orkade försöka lösa problemet längre. Någon här som upplevt samma sak och vet vad som skulle vara orsaken? Och en eventuell lösning på detta? Skulle, trots mitt okunnande, absolut kunna tänka mig att ge mig på om det finns någon konkret enklare potentiell lösning.
Tack!