Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1144427
Hej gott folk

Blir att beställa nya sommardäck till våren och jag undrar då vilka däck som passar på original plåtfälgarna utan problem för upphängningens geometri.
Tänkte mig 185/70r14 eller 195/70r14. Blir det för stor skillnad för hastighetsmätaren med 70 tjocka däck? Har 185/65or nu.
#1144477
Passar lika bra båda 2 kolla va som är billigast om de inte är billigare med 65 profil än 70? De är nig vanligare dimension men de kanske är samma pris på typ 18 däck andra stora brukar det kunna göra en del om man väljer en mer standard dimension än någon udda
#1145244
Original satt det från 165x14 (244L med B20 motor) till 185x14 (herrgårdsvagnen) och vad jag vet var det ingen skillnad på utväxlingen till mätaren (borde kanske varit det). Har du 185/65x14 nu är det däcket mindre än 165x14 så ska du ha ett däck närmare 175x14 (som var original på dom flesta) är nog 195/70x14 ett bättre val (något mindre rullomkrets). Bör kanske använda bredare (5,5 - 6") fälgar då . Bilprovningen godkänner +- 5 %, 195/70x14 har c:a 20 mm kortare omkrets (-1 %) och 195/65x14 har c:a 70 mm kortare omkrets (-4%). Sedan tror jag inte bilprovningen bryr sig så förskräckligt mycket om detta på en sådan här bil. Kolla här, här står det mesta om detta.
http://www.rullomkrets.se/
Skillnaden mellan 165x14 och 185x14 är "bara" 5,1 %, så 5 % är "sväljer" det mesta om man inte ska vara för "extrem". Vill du ha t.ex 205/55 som är en vanlig dimension idag måste du ha 15" fälgar (-4 %) eller ännu bättre 16" (-0,5 %) för att "hamna innanför" marginalen. Men detta kräver bredare fälgar (6,5 - 7,5") och då kommer det i ett annat "läge".
Snusebuse skrev:Stämmer det alltså att GLT ska ha 185/70r14? Alltså mindre däck än en vanlig DL eller GL?
Jag tror (nästan säker) att 240 GLT hade 15" fälgar (samma??) som 740 GLT.
#1145378
lennarte skrev:Original satt det från 165x14 (244L med B20 motor) till 185x14 (herrgårdsvagnen) och vad jag vet var det ingen skillnad på utväxlingen till mätaren (borde kanske varit det). Har du 185/65x14 nu är det däcket mindre än 165x14 så ska du ha ett däck närmare 175x14 (som var original på dom flesta) är nog 195/70x14 ett bättre val (något mindre rullomkrets). Bör kanske använda bredare (5,5 - 6") fälgar då . Bilprovningen godkänner +- 5 %, 195/70x14 har c:a 20 mm kortare omkrets (-1 %) och 195/65x14 har c:a 70 mm kortare omkrets (-4%). Sedan tror jag inte bilprovningen bryr sig så förskräckligt mycket om detta på en sådan här bil. Kolla här, här står det mesta om detta.
http://www.rullomkrets.se/
Skillnaden mellan 165x14 och 185x14 är "bara" 5,1 %, så 5 % är "sväljer" det mesta om man inte ska vara för "extrem". Vill du ha t.ex 205/55 som är en vanlig dimension idag måste du ha 15" fälgar (-4 %) eller ännu bättre 16" (-0,5 %) för att "hamna innanför" marginalen. Men detta kräver bredare fälgar (6,5 - 7,5") och då kommer det i ett annat "läge".
Snusebuse skrev:Stämmer det alltså att GLT ska ha 185/70r14? Alltså mindre däck än en vanlig DL eller GL?
Jag tror (nästan säker) att 240 GLT hade 15" fälgar (samma??) som 740 GLT.

Det går att byta ut drevet i lådan till hastighetsmätarvajern, antalet kugg beroende på bakaxelns utväxling och däckstorlek osv. Vill också minnas att det var olika färg på dreven för att man skulle veta direkt vad som satt där.
Finns även olika "utväxlingar" på instrumenthusen.

L/DL hade 5" fälgar, GL/GLT/kombi hade 5,5" fälgar, bredden på fälgen följde alltså däcket eller vice versa.
Den enda 240 med 15" original var turbon (vill minnas att Virgo mäter 15x6"), GLT-fälgarna var 14".
Men sen kunde man ju utrusta sin nya bil med vilka fälgar man ville så klart!

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]