Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
Fördelen med några extra cm markfrigång är att man krypa in under bilen utan att hissa upp den. Det var precis vad jag gjorde idag. Jag vet inte varför jag fick för mig att göra det, jag ville mest bara kolla så att allt såg bra ut. Men två saker slog mig när jag låg där under bilen:

1) Hur mycket rost på avgasröret kan man förvänta sig på en 13 månader gammal bil som har gått 1500 mil?
Bild

2) Är det något som har fuktat kring kopplingarna på rören?
Bild

Synpunkter på det?
av andersuw
Du kan om du har lust jämföra med bilderna på min V70 D4 -15, tagna i samband med rostskyddsbehandling, här:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... VlnWmJzNTQ

Bilen var ca två år och hade gått drygt 1000 mil när bilderna togs. Jag ser när jag nu kikar på dem igen att jag, innan underredet sprutades, hade en svart fläck vid kopplingarna på bromsrören jag också. Tyvärr kan jag dock inte svara på frågan om hur det bör tolkas. Har vi båda samma fel eller är det helt enkelt normalt att det ser ut så. Den som vet mer får gärna berätta.
av Nurnoj
Jag gick igenom alla dina bilder och din och min bil ser i princip identiska ut undertill, det har fuktat på samma ställen! T ex kring kopplingarna till bromsrör samt under reservhjulsbaljan (som jag trodde berodde på att jag hade haft en läckande kaffetermos i bakluckan). Dessutom är skicket på avgasröret ungefär det samma.

Men din rostskyddsbehandling gjordes oavsett alla "fläckar"? Hur ser underredet ut nu? Lika blankt och fin?
av andersuw
Det är förstås lite intressant att vi har fläckar på samma ställen, särskilt där under reservhjulsbaljan där det är lite svårt att föreställa sig orsaken. Jag har inte spillt något kaffe e.dyl. där bak och jag betvivlar att föregående ägare (en Volvohandlare, bilen gick som demobil innan jag köpte den) har gjort det heller.

Om min är lika blank och fin därunder nu som den var för två månader sedan? I ärlighetens namn har jag inte känt för att kolla. Men det finns ju rätt goda skäl att misstänka att så inte är fallet. ;-)

Apropå underreden och deras egenheter: I en annan tråd diskuterar vi just nu vad det till äventyrs kan finnas för skillnader mellan V70 och XC70 vad underredet beträffar. Där nämndes att XC70 tydligen har förstärkningar i form av tvärgående balkar som saknas på V70. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1145037

Kan du bekräfta att så är fallet och gärna ge oss en bild eller två i den tråd jag länkar till?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tror det var i Teknikens värld de markerade balkarna på de där teknikteckningarna de brukar göra. Fast balkarna finns kanske på alla modeller numera? Eller fanns, den är ju nedlagd.
av andersuw
OK. Fast jag har ju lite svårt att tro att man ändrat i själva karossen som ett resultat av något slags uppdatering. Just där brukar man väl så gott som aldrig ändra något under resans gång även om man kan hänga på alla möjliga nya saker på den för att få den att se lite annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är väl där man lägger på lite rostskydsbehandling manuellt på fabriken har jag för mig..,

/Thomas
av andersuw
Vad syftar du närmare bestämt på när du talar om rostskyddsbehandlingen på fabrik? Den svarta fläcken under reservhjulsbaljan?
Användarvisningsbild
av Funk
andersuw skrev:Vad syftar du närmare bestämt på när du talar om rostskyddsbehandlingen på fabrik? Den svarta fläcken under reservhjulsbaljan?
Rörskarvar, bultskallar och en del små fläckar vid genomföringar och skarvar har man sprutat lite extra på genom åren.

/Thomas
av andersuw
Lite för sent att kolla i mitt fall om de svarta fläckar jag hade kunde vara rostskyddsmedel. Men TS har ju fortfarande möjlighet att kika närmare på den saken.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]