Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robinpalesjo
Köpte en volvo v70N från 2008, D5 37k mil, igår och får fram meddelandet motorsystem serv. erfodras. Trodde detta var servicelampan men det var det inte tydligen.. bilen går felfritt men provade kolla "felkoder" med dimljuset, får fram det som står längre ner. Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Vet att batteriet kan vara ganska dåligt, om det kan ha med det att göra. Meddelandet kommer upp när jag startar bilen och försvinner när jag trycker på read knappen? Tack för svar!

BCM DTC SET
SAS DTC SET
TCM DTC SET
ECM DTC SET
CEM DTC SET
DDM DTC SET
CCM DTC SET
REM DTC SET
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det betyder att du har en felkod du behöver läsa ut.

Din lista där säger att du har felkoder satta i samtliga system i bilen.

Så antingen via verkstad eller om du skriver var du bor och någon här med felkodsläsare erbjuder sig att hjälpa dig.
av andersuw
Tja det din lista visar är att du har minst en felkod på inte mindre än åtta av bilens styrenheter: centrala styrenheten (CEM), bakre styrenheten (REM), motorstyrenheten (ECM), automatlådestyrenheten (TCM), bromsstyrenheten (BCM), en av styrenheterna för antisladdsystemet (SAS), styrenheten i förardörren (DDM) och klimatstyrenheten (CCM). Om batteriet är dåligt gör du nog klokt i att börja med att byta ut det eftersom datorsystemet i bilen kan börja bete sig underligt och ge olika typer av falska alarm när strömförsörjningen blir för dålig. När det väl är fixat bör du som SBergdahl säger se till att få felkoderna utlästa. Jag har själv den läsutrustning som behövs men har lite för långt till dina trakter för att kunna vara behjälplig.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Uppsala. Det finns säkert andra här som du har närmare till.
av andersuw
Besiktningen läser bara en liten del av alla de felkoder som bilen teoretiskt sett kan ha, d.v.s. dem som har med trafiksäkerhet och miljöhänsyn att göra. Dock fångar man nog de flesta av felkoder som har med motorstyrningen, bromssystemet och antisladdsystemet att göra.

Om bilen i det stora hela uppför sig väl tycker jag inte du skall oroa dig alltför mycket än så länge. Som sagt kan dåligt batteri ställa till med diverse falska alarm. Dessutom kan man inte avgöra med den primitiva "utläsning" du redan gjort om felkoderna är aktiva eller inte (d.v.s. om bilen i nuläget kan känna av de symptom som gör att felkoden lagras). Fel kan vara intermittenta och bara ha dykt upp någon enstaka gång och är då ofta inget att oroa sig för. Om man läser ut en bil som rullat ett tag utan att befintliga felkoder raderats är det mer regel än undantag att där finns en hel hoper, varav många ofta är av typen "radera och glömma". :)
av Schmoyoho
"Vår elektroniska miljökontroll läser ut de felkoder som påverkar bilens utsläpp. Har ditt fordon en felkod måste felet åtgärdas och felkoden tas bort av exempelvis en bilverkstad för att bilen ska godkännas." - saxat från bilprovningen.se.

Hur som helst, om motorlampan lyser så är nog en felkodsläsning på sin plats. I bästa fall är det något enkelt du kan åtgärda själv och visar sig det vara något mer "faktiskt" fel så hade du ju antagligen inte tagit dig genom besiktningen ändå. Om du är teknikintresserad och planerar behålla bilen några år, eller bara hålla dig till Volvo framöver, så kan du investera i en DICE (adapter mellan bil och dator) och skaffa VIDA, volvos program för felkoder och reservdelar. Kostar ca 1400 kr allt som allt. Eller betala 3-400 kr för en felkodsläsning på en verkstad, eller någon symbolisk summa till en närbelägen medlem.

Angående batteribyte så kan det mycket väl vara så men batterier är dyra så jag skulle inte skynda mig att byta om det inte finns andra indikationer på att det är dåligt. Drar den snabbt ur om man står med stereo eller andra strömförbrukare på? Sjunker vilospänningen?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]