Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joizy
Tjena som rubriken lyder så har jag problem med ABSen.
Abs lampan o antispin lampan lyser, har läst felkoder och först visade han ABS givare höger fram, provade o byta ingen skillnad, men nu till det stora problemet.... Nu säger felkodsläsaren: Hjulmodul Höger fram..?? Vad är Hjulmodul höger fram? Har även pratat med volvo och dom har aldrig hört talas om det...

Nån här som har nån aning?
Jag vet inte säkert, men jag kan tänka mig följande:
Om man känner av att något är trasigt i en ABS-givare, typ att den har kortslutning, eller ingen förbindelse, då sätter man en felkod för detta, relaterat till själva givaren.
Men om man inte känner något fel på givaren, men signalerna från den ändå är konstiga, då sätter man en kod för den modul som sitter på hjulet, den som givaren ska känna av. Den brukar ha antingen tänder eller magneter, jämnt fördelade runt varvet. Om då exempelvis tänder/magneter saknas, då får man signal från den fungerande givaren, men signalerna kommer inte med den frekvens de borde ha. Alltså har man då ett fel på den mojäng som man skulle kunna kalla hjulmodul, om man vill.

Observera nu att detta är inget jag vet, detta är vad jag kan tänka mig, baserat på vad jag vet om hur ABS fungerar och ett yrkeslivs erfarenhet av hur en automationstekniker resonerar. Det har hänt att jag hittat fel på Volvobilar fortare än vad Volvoverkstaden gjort, inte för att jag kan bilen i detalj, utan för att jag har systemförståelse. Ibland räcker det.
av joizy
apersson850 skrev:Jag vet inte säkert, men jag kan tänka mig följande:
Om man känner av att något är trasigt i en ABS-givare, typ att den har kortslutning, eller ingen förbindelse, då sätter man en felkod för detta, relaterat till själva givaren.
Men om man inte känner något fel på givaren, men signalerna från den ändå är konstiga, då sätter man en kod för den modul som sitter på hjulet, den som givaren ska känna av. Den brukar ha antingen tänder eller magneter, jämnt fördelade runt varvet. Om då exempelvis tänder/magneter saknas, då får man signal från den fungerande givaren, men signalerna kommer inte med den frekvens de borde ha. Alltså har man då ett fel på den mojäng som man skulle kunna kalla hjulmodul, om man vill.

Observera nu att detta är inget jag vet, detta är vad jag kan tänka mig, baserat på vad jag vet om hur ABS fungerar och ett yrkeslivs erfarenhet av hur en automationstekniker resonerar. Det har hänt att jag hittat fel på Volvobilar fortare än vad Volvoverkstaden gjort, inte för att jag kan bilen i detalj, utan för att jag har systemförståelse. Ibland räcker det.

Du tänker att det möjligtvis kan vara ABS ringen eller något? För den är inne på verkstad just nu o han har letat hela dagen igår och idag men blir galen på bilen haha:)
av andersuw
Mig veterligen finns inget som Volvo själva kallar "hjulmodul". Därför är det kanske inte så konstigt att Volvoverkstaden aldrig hört talas om den. Vad din felkodsläsare kallar saker och ting är av rätt underordnat intresse. Bättre vore om du berättade vilken felkod den visar.
av joizy
Pratat med verkstan den är på, Bilen tror den står stilla hela tiden när jag kör som om att abs ringen skulle vara sprucken. Men om den hade varit sprucken så skulle abs lampan börja tändas när jag kör. Min lampa tänds direkt jag startar bilen så känns som det måste vara något elfel eller så... Var inne på volvo och bokade en tid för felsökning.
Nej lampan tänds när den har fått en felsignal och släcks inte förän du kommit upp i ca 30 kmh, då gör den en självtest iaf var det så på tidigare v70
(Skrivit en mega-tråd i ämnet) då. Mitt fall så startade det med en sprucken kuggkrans som hyvlade av en stump på givaren.
Bytte krans =samma fel bytte givaren och tänkte nu djävlar men lampan lös så irriterande...
Körde upp i nämnda hastighet efter råd från en forummästare vid namn "pettson" vola det funkade.

Innan så fick jag en massa råd om att sprätta upp styrboxen och löda om den = inte bättre. Köpte en ny inte bättre.
av Schmoyoho
Självtest sker i ca 20 km/h på min bil, S80 2007, och på en bekants MY14 låter det iallafall som att det sker ganska omgående efter man börjar rulla. Under 10 km/h skulle jag gissa.

Antar att bilen inte är inne på en volvo-verkstad och att felkodsläsaren som används inte är en DICE. Inte för att det behöver spela någon roll. Jag har iallafall lite dålig koll på exakt hur det ser ut men någon egen ABS-krans finns det väl inte sedan ganska länge tillbaka utan allt är väl ihopbyggt i hjullager eller något. Antingen är det givare, hjullager (eller motsv. krans idag) eller fel på styrenheten. Givaren kan man väl utesluta om den är bytt (eller flytta till ett annat hjul?). Har för mig att om centrumbulten till axeln har backat så kan det spöka eftersom givaren inte får kontakt med "kransen" längre, med det kanske också bara gäller äldre utföranden.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]