NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
God dag.

I går när vi stannade för att ta en matpaus så vägrade min bil starta.
Hände absolut ingenting när jag vred på tändningen.
DIM fungerade som den skall men det klickade inte ens när jag vred på nyckeln. Hjälpte inte att ta ur nyckeln å vela.
Tillslut tröttnade jag å låste upp med fjärren igen inne i bilen och sedan gick det att starta bilen precis som vanligt och startade direkt.

Jag har kontrollerat efter felkoder men finns inga. Fick aldrig något meddelande i DIM heller.

Har ni några bra gissningar på vad det kan vara? Batteriet i nyckeln? Tändningslåset? Startmotorn?

Bilen är en Volvo V50 2.0D 2007.

Tack på förhand.
av dieselputte
Kopparbanan inne i tändningslåset som börjar bli dålig ? Är ju ett typiskt symptom då den blir dålig.

Kolla den här videon kanske går att lösa temporärt.

Hur man byter ut tändningslåset.
(Han verkar dock haft motsatt problem, dvs tändningen gick inte att slå av ?:-/ )

Bilder från engelska forumet hur man kan fixa till tändningslåset själv, har inte lusläst tråden med den handlade även on nyckel som fastnat i låset. http://forums.swedespeed.com/showthread ... ELP-needed
av timebandit
Tack för svar.
Att kolla både säkring å relä å dess anslutningar är enkelt och ett bra första steg. Tänkte inte på det själv faktiskt. Dock bara råkat ut för problemet 1 gång så kanske lite för tidigt att börja byta tändningslåset men bra att vara tidig med att kolla säkring/relä.

Tändningslåset verkar inte vara helt ovanligt att det strular å ger vissa konstiga effekter. En jag kände fick köra på starten extra länge för att den skulle starta.

Hoppas att problemet eskalerar snabbt nu så man slipper bli ståendes på olämpligt ställe...

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av IT1979
Min V50 varnade på svagt batteri i rutan där man kan läsa om bilbältena är på mellan hastighetsmätare o varvmätare o har inte kommit tillbaka efter batteribyte i fjärren så tror inte på batteriet:)
Användarvisningsbild
av IT1979
Min V50 varnade på svagt batteri i rutan där man kan läsa om bilbältena är på mellan hastighetsmätare o varvmätare o har inte kommit tillbaka efter batteribyte i fjärren så tror inte på batteriet:)
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]