Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska testa en sträcka med farthållaren på 80km/h och se vad farthållaren visar över den sträckan, kan bli intressant.

Inga felkoder på motorn i alla fall, men alla andra bilar jag ägt har inte skiljt mer än några % mot pump, och då har jag j haft parkeringsvärmare i andra bilar också, bland annat den Sharan jag har just nu.
av andersuw
Ja det kan alltid vara intressant att kolla felvisningar på saker och ting. Men jag misstänker att de som säger att felvisningen på förbrukningen beror på slitage på insprutningen kan ha rätt. Att Volvo sedan inte tagit hänsyn till sådana saker när man designat färddatorn är ju lite konstigt. Om insprutningen slits så att den vid samma signal från motorstyrningen ger mer bränsle än den tidigare gjort finns det ju feedbackmekanismer i motorstyrningen som tar hänsyn till det. Och då borde man ju även den vägen kunna få färddatorn att visa rätt trots förslitningen. Alternativt kunde man helt enkelt ha tillhandållit en kalibreringsmöjlighet för färddatorn. Eller mätt bränsleförbrukningen på något mindre sårbart sett via en flödesmätare av något slag. Som jag förstår det mäter man ju i nuläget inte flödet alls utan förlitar sig helt på vad motorstyrningen ger för order till insprutningen.
av Ceska
Jag känner rätt många D5 ägare med detta fenomen och olika körmönster och miltal, så detta är nog mer regel än undantag för just detta model, som jag redan nämnde jag inte ens kommer upp i volvos deklarerat förbrukning så att tro på färddatorns medel förbrukning på 4,6-4,8 (automat) är inget annat än "glädjemättare".
av DaddyTapir
joakim__ skrev:Det beror på slitna spridare som ger mer diesel en så det blir fel på mätningen
Är du säker?

Min blandade förbrukning ligger på under 0.65, det är under Volvos angivna förbrukning. Snarare är det färddatorn som är orealistisk, det går att ligga på 0.5 om man kör försiktigt och så snål har den nog aldrig varit...

Men det är inte bara XC:n som ljuger, mer eller mindre alla bilar har missvisande färddatorer tyvärr.
joakim__ skrev:Det beror på slitna spridare som ger mer diesel en så det blir fel på mätningen
Färddatorn i övrigt är riktigt exakt, 100km/h på hastighetsmätaren med farthållare i några minuter = samma genomsnittshastighet på färddatorn. Kanske skiljer max 1-2km/h

Om jag byter spridarna, då kommer alltså soppaförbrukningen sjunka en hel del?

2740kr/st per spridare på Mekonomen (som iofs alltdi är dyra), huvva
av Ceska
Jo det låter rimligt att man skulle kunna få ner förbrukningen något om man byta samtliga spridare till nya, säg att man får ner förbrukningen med 10%, och vi utgår från en 2004 XC70 med manuell låda, deklarerad fabriksförbrukning på 0,75 l/mil. Bara nya spridarna kommer att kosta minst 11000 - 12000, så slår man ut denna summan på besparade 0,075 l/mil blir kör sträcka hela 11000 kronor/ (0,075 l/mil x 14 kr/l) = 10476 mil, lägger man till nya spridar rör, bultar, packningar och jobb så blir summan säkert upp i bilens halva värde.
P.S. Har haft ny V70 04-05 D5 automat som tjänstebil, och t.o.m. den visade bara glädjesiffror i färddators display, så jag tror att algoritmen/logaritmen är uppställt på något sätt där det inte tar hänsyn till vissa omständigheter, tex när man står stilla den vissar ju ingen förbrukning alls, fast i själva verket den surplar i sig ca 0,8 l/tim
av andersuw
Jag tror inte förbrukningen kommer att gå ner om man byter spridarna. Om det på grund av slitna spridare sprutas in mer bränsle än det gjorde från början vid en och samma order från motorstyrningens sida finns det feedbackmekanismer i motorstyrningen som upptäcker det och begär minskning av insprutningen. Däremot kan man tänka sig att färddatorns felvisning av förbrukningen minskar om man byter spridare.
andersuw skrev:Jag tror inte förbrukningen kommer att gå ner om man byter spridarna. Om det på grund av slitna spridare sprutas in mer bränsle än det gjorde från början vid en och samma order från motorstyrningens sida finns det feedbackmekanismer i motorstyrningen som upptäcker det och begär minskning av insprutningen. Däremot kan man tänka sig att färddatorns felvisning av förbrukningen minskar om man byter spridare.
Även om förbrukningen skulle gå ned blir det inget spridarbyte, nån måtta får det vara med utgifterna. ROI (return of investment) blir på tok för lång
av DaddyTapir
Jag körde c:a 15 mil i söndags, från en förort, in till stan med därtill hörande parkeringsstrul och rödljus, och sen ut från stan igen = 0.5 enligt färddatorn. Igår körde jag desto mer i stadstrafik och eftersom det var måndag var det också en hel del köer = 0.55.

De siffrorna är ju orimliga, jag tror inte bilen var så snål ens när den var helt ny, eller när den var sådär lagom inkörd.

Den skall väl dra runt 0.7 enligt Volvo och mina senaste 3000 mil ligger på 0.63 i verklig förbrukning, det är ändå riktigt bra för en stor kombi med fyrhjulsdrift. Jag tror det är svårt att få dem så mycket lägre än så, nya spridare eller ej.
Användarvisningsbild
av leiwi
Dieselnordlöf skrev:
Färddatorn i övrigt är riktigt exakt, 100km/h på hastighetsmätaren med farthållare i några minuter = samma genomsnittshastighet på färddatorn. Kanske skiljer max 1-2km/h

Om jag byter spridarna, då kommer alltså soppaförbrukningen sjunka en hel del?

2740kr/st per spridare på Mekonomen (som iofs alltdi är dyra), huvva

Om du byter och förbrukningen minskar med 0,1 l, så behöver du bara köra ca 10.000 mil för att få tillbaka pengarna. :D :D :D :D

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]