Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att du far så hårt fram med dina dieselvärmare var ju tråkigt att höra. Men hur vet du att det har med bränslet snarare än andra ting att göra? Den mest felbenägna värmare jag har erfarenhet av var den som satt i min bensindrivna 745 -87.
andersuw skrev:Att du far så hårt fram med dina dieselvärmare var ju tråkigt att höra. Men hur vet du att det har med bränslet snarare än andra ting att göra? Den mest felbenägna värmare jag har erfarenhet av var den som satt i min bensindrivna 745 -87.
Nej det har du ju rätt i, det kan ju vara kvaliteten som har rasat i botten.
I vilka bilmodeller/årsmodeller satt de tre värmare du hade problem med?
OK. Så två olika värmarmodeller: Ardic/Eberspächer Nordic på 06:an och Webasto på de andra två. På vilket sätt gick de sönder och hur löste du problemet (om du nu inte bara lät det vara trasigt)?
De var bilar jag bara hade i 36 månader så jag kostade inte på renoveringar..Värmarna gick ok första två vintrarna, sen drog det igång.

Symptomen var dålig värme, väldigt svårstartade, rökutveckling värre än arméns rökhandgranater. Man kunde fylla upp en hel korsning med tung tjock vit rök.
OK. Då vet jag vad jag har att "se fram emot". ;-) Min V70 D4 -15 gör nu sin tredje vinter och visar ännu ingen tillstymmelse till något problem av något slag (peppar, peppar). Ingen rök, ingen lukt. :-)
Kör med kylspray (fins på Teamsportia) på temperatursensorn (sitter under backspegeln) sommartid för att ge värmaren en omgång en par gånger under sommaren
oldtimersmc skrev:Kör med kylspray (fins på Teamsportia) på temperatursensorn (sitter under backspegeln) sommartid för att ge värmaren en omgång en par gånger under sommaren
Var befinner du dig på sommaren om det aldrig blir under 15 grader eftersom du måste använda kylspray?
andersuw skrev:OK. Så två olika värmarmodeller: Ardic/Eberspächer Nordic på 06:an och Webasto på de andra två. På vilket sätt gick de sönder och hur löste du problemet (om du nu inte bara lät det vara trasigt)?
Tre olika värmare, Ardic, Webasto Thermo Top V och Thermo Top Evo...
Att TTV rök, det är helt klart, men jag tror inte att din -13 ryker på samma sätt då den har en helt annan teknik innanför skalet.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]