Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har besiktat min V70 GLT -98 och fick "ljusbild felaktig/bländande". Har haft en del kondens i lyktorna och plåten som ska spegla ljuset är ganska ärgig. Ska man Köpa ny lykta då eller kan man fixa det på något annat sätt?

Fick också "parkeringsbroms bromsverkan höger ur funktion". Vad brukar det vara för fel? Byta bromsklossarna eller? Spänna vajern? Hur gör man då?
Tack!
-------------------
Ja reflektorn brukar bli matt när det kommer in fukt och skit en längre tid, polera upp den går ej har prövat. Så ja det är en ny lyckta som gäller runt 3000kr ska volvo ha för en om jag minns rätt och så finns det eftermarknads för en 1000kr på nätet, nackdelen med den eftermarknads delen är att ljuset på vägen blir skit den lyser bara rakt fram och sprider skit dåligt med ljus åt sidorna.

Handbromsen kan det vara så enkelt som att den är dåligt spänd på en sida eller i värsta fall så har vajern gått av. För att spänna upp handbromsen så måste du av med hjulet, sen ska du ha en skruvmejsel som du ska köra in i hålet efter hjulbultarna och skruva på en "skruv". Googla på det så förstår du nog hur det fungerar :) Finns säkert något klipp på Youtube också som visar hur man gör.
Har du inte bråttom att fixa det så kan du har tur med skroten, plötsligt dyker de upp där. Kan vara bättre att köpa från bilar som gått långt då de förmodligen är bytt. Jag hade turen att hitta ett år gamla hellalyktor på en bil som gått över 40000 mil (datummärkta på en klisterlapp) men då sökte jag flera månader. Gav 1000kr/st för dem.
Ingen aning om vad det är för kvalitet på icke hellalyktor men skulle nog hellre köpa begade hella ändå om jag tänkt ha kvar bilen ett längre tag. Kolla om det går att skicka tebax om du inte är nöjd med skicket som det är beskrivet
Köp den där beg Hella lyckta om den ser bra och fin ut, mycket bättre ljuskvalité på Hella lyktorna än typ skruvats.

Du kan även göra som så att om du köper en lyckta från skruvat så kan du byta det glaset som sitter på den mot det glaset som du har på Hella strålkastaren, bara det förbättrar ljus bilden avsevärt.
Stylingstrålkastarna behöver man typ ha xenonkonverterat halvljus om man vill se något. Ljusbilden med halogenlampa blir rätt men den blir väldigt svag dvs det är inte mycket dom lyser upp på vägen tyvärr, och med xenonkonvertering lär du inte få bilen godkänd hos besiktningen.
Projektorlinser med halogen är totalt värdelöst. Kan likagärna tända ett par värmeljus i lyktorna, det lyser nog fasen bättre.

Nej, xenon är enda alternativet om man ska ha projektorer. Man får givetvis montera halogen inför besiktningen, och konstant åka med en viss oro att bli stoppad i en flygande... Men hellre det än att vara en trafikfara pga. urkasst ljus, och med xenon så lyser det betydligt bättre än orginal dessutom :-)-)
DayDreamer skrev:Köp den där beg Hella lyckta om den ser bra och fin ut, mycket bättre ljuskvalité på Hella lyktorna än typ skruvats.

Du kan även göra som så att om du köper en lyckta från skruvat så kan du byta det glaset som sitter på den mot det glaset som du har på Hella strålkastaren, bara det förbättrar ljus bilden avsevärt.
Jo, men å andra sidan så är det ju stor risk att Hella reflektorn är lika ärgig som mina är nu, om den också är typ 20 år. Det skulle vara bra om man bara kunde köpa en ny Hella reflektor men det verkar inte finnas så får nog bli en ny lyckta från skruvat och sedan ta mitt gamla Hella glas över den som du säger :-DD
Jag har googlat runt hur mycket som helst på hur man kan fixa reflektorn själv, man tycker ju att det borde gå på något sätt. Men min slutsats är att det verkar vara omöjligt att laga permanent.
PS. är det exakt samma storlek på original och från skruvat?
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.