Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
towal69 skrev:Är ganska övertygad om att jag mätte på rätt ställe, följde de partvinnade kablarna grön/vit o mätte på kabelskorna som sitter i kont.stycket. Det visade sig vara stift 3 och 15 när jag vände kontaktstycket rätt. Kikade på el schemat, och förstår att CEM är förbunden via B17 o B18 med ECM på B1 o B13. dessvärre så framgår det inte vilket kont.stycke som motsvarar vilken bokstav, och här nånstans så får jag vatten över näsan, är inge vidare på att läsa el scheman :oops:
Det svarta kontaktstycket vid ECM måste vara A och det vita B. Jag har ingen aning om hur man kan se på kontaktstycket vilket stift som har vilket nummer. Men troligen mätte du på rätt ställe eftersom du fick ett värde i närheten av 120 ohm. Det händer knappast av en slump. Det värdet tyder ju också på att CAN-ledningen är hel om det var vid ECM och med ECM bortplockad du mätte.
towal69 skrev:Men är också inne på strömförsörjning, o här skiter det sig, hur hittar jag A17, A18, A53 och A54, är inte vän av gissningslek i detta avseende!
Dessa finns alltså i det svarta kontaktstycket vid ECM. Men jag kan återigen tyvärr inte säga något om hur man kan se på kontaktstycket vilket stift som har vilket nummer. Dock är A17 och A18 inte oväntat röda kablar och A53 och A54 inte oväntat svarta. ;-)
av towal69
Japp, det misstänker jag också, att det vita är B o svarta är A. Nä precis, för det vita är numrerat men inte det svarta..

Men....Om jag mäter på säkring 4 och 23 som ar till ECM, borde jag inte ha ström där vid tändning på?
av andersuw
På säkring 4 borde du definitivt ha ström vid tändning på eftersom spänningsmatningen till ECM (m.m.) på en diesel ligger på den. När det gäller säkring 23 är jag lite osäker. Där ligger strömförsörjningen till ECM på en bensinare men enligt kopplingsschemat också något som kallas "Engine Management System Main Relay" och som kanske rör både dieslar och bensinare.
av towal69
Sååå...Hur kan det komma sig att det inte ÄR ström på säkring 4 men 23? Om jag däremot flyttar ena ledaren på instrumentet till plus så mäter jag 12v över säkring 4, och vad säger det egentligen?

//Walle
av andersuw
towal69 skrev:Sååå...Hur kan det komma sig att det inte ÄR ström på säkring 4 men 23?
Hmm. Rätt sätt att mäta detta borde vara med tändning på, multimetern inställd på 20 V DC, ena sonden vid säkringen (spelar ingen roll på vilken sida förutsatt att säkringen är hel vilket man ju lär ha kollat först) och den andra vid lämplig jordpunkt. Var det så du gjorde?
towal69 skrev:Om jag däremot flyttar ena ledaren på instrumentet till plus så mäter jag 12v över säkring 4, och vad säger det egentligen?
Och här flyttade du ena sonden från jordpunkten till pluspolen på batteriet (eller något som motsvarar den) eller vad?
av andersuw
johnnype skrev:Om du mäter +12V mellan säkring och Pluspol så innebär ju det helt enkelt att säkringen är jordad för tillfället...
Precis. Jag har inte kollat kopplingsschemat men det borde väl aldrig kunna vara jord på säkringens inputsida om saker och ting är rätt kopplade. Där borde väl bara kunna vara plus eller ingenting. På säkringens outputsida kan det ju vara jord om kretsen är kortsluten till jord på grund av kabelfel. Men i så fall borde ju säkringen vara trasig (förutsatt att inputsidan är juste).
av towal69
Därav min fråga, tycker inte att det skulle kunna vara jord på säkringens input, och att den borde vara trasig om det hade varit kontakt där i mellan.

Men....Jag har löst problemet, om än lite pinsamt att skriva vad som var fel så kanske det hjälper nån på forumet :oops:
Jag hade INTE skjutit glidskenorna för ECM i ändläge o därav ingen kontakt mellan CEM och ECM. Tog en stund innan jag öht provade detta, och det var bara för att jag skulle vända på hela kontakten för att mäta och inte ECM skulle ramla ur kontaktstycket som detta blev gjort. Så när jag mätte på CAN o hade 60 ohm, läste jag ur koderna i Vida och CEM - ECM blev gröna startade bilen.

Tackar alla trådsvarare o speciellt andersuw som så tålmodigt lät mig förklara hur jag menade med motfrågor :)
av andersuw
Ofta är det så enkelt att det är någon liten detalj man glömt vid inkopplingen. ;-) Hur som helst är det ju trevligt att problemet till sist är löst. :) Och nu finns det åtminstone en tråd till för folk att begrunda som stöter på likartade problem efter motorbyte. :wink: Ändra för övrigt gärna rubriken på tråden genom att lägga till "LÖST" eller något sådant. Då vet andra som söker att det är en tråd som inte bara diskuterar ett problem utan också hittar lösningen.
av towal69
Precis, o de va ju den detaljen jag letade efter :D
Absolut, trodde det fanns nån feature man kunde bocka i i tråden, men det duger gott med info i rubriken

//Walle

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]