Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Kimmen90 skrev:Märkte du detta i november eller först nu?
Ja först tänkte jag att jag glömt att trycka igång den alltså bara bläddrat fram direkrstart utan att trycka resetknappen. Men nu väntade jag utanför bilen och hörde att den gick igång och stannade efter 10 minuter ungefär.
av mortimer
Summa summarum...
Ska vi ha någon sportslig chans att komma vidare måste vi få veta vad som gjordes vid servicen och även i felsökning hos Volvo. Annars blir det mycket gissningar här.
av andersuw
mortimer skrev:
andersuw skrev:Någon AEM finns inte ens i den här generationen av bilar. Och på föregående generation (V70N m.fl.) är den bara inblandad vid fjärrstart, inte direktstart via rattspaken.
Därav att jag skrev ett frågetecken efter.
Finns ju en databox som sköter värmaren, mycket svårt att tänka mig att värmaren pratar direkt med ECM
Ja det finns en databox som sköter värmaren. Den kallas CPM och pratar direkt med CEM via CAN. ECM är inte inblandad i värmarstyrningen bortsett från att den levererar uppgift om yttertemperatur. Och någon AEM finns som sagt inte i bilen överhuvudtaget.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av mortimer
andersuw skrev:
mortimer skrev:
andersuw skrev:Någon AEM finns inte ens i den här generationen av bilar. Och på föregående generation (V70N m.fl.) är den bara inblandad vid fjärrstart, inte direktstart via rattspaken.
Därav att jag skrev ett frågetecken efter.
Finns ju en databox som sköter värmaren, mycket svårt att tänka mig att värmaren pratar direkt med ECM
Ja det finns en databox som sköter värmaren. Den kallas CPM och pratar direkt med CEM via CAN. ECM är inte inblandad i värmarstyrningen så den behöver inte tilltalas. Och någon AEM finns som sagt inte i bilen överhuvudtaget.
Då fanns det ju ändå en databox som skötte värmaren, precis vad jag skrev också. Att den sedan heter CPM och inte AEM är ju en annan sak. Förvirrade Andersuw. Men vi släpper detta nu och koncentrerar oss på att få svar av TS kring vad som gjrodes vid service och i felsökning hos Volvo.
av andersuw
Fredrik84 skrev:Jag har inte kollat vilken kylvätsketemp jag har när jag kör värmaren. Men ja tycker det är märkligt att det händer direkt efter servicen. Jag ska lämna in bilen på verkstad på måndag, sa till dem att de kan ringa när problemet är löst. Jag tror att det är mjukvarurelaterat. Men jag ska kolla vad jag får för temp på kylvätskan imorgon.
Har du kollat att värmaren verkligen går hela tiden i 40-50 minuter vid tidsinställd start? Det skulle ju kunna vara så att den även i det fallet stannar efter en kort stund för att sedan gå igång igen när saker och ting kylts av lite.

Och vad säger ditt kombinationsinstrument när värmaren stängs av efter att du direktstartat den? Fortsätter indikationen för aktiv värmare att lysa eller inte.

Observera att värmaren kan befinna sig i ett läge där den är tillslagen och beredd att gå igång av sig själv vid behov men för tillfället inte är aktiv därför att givaren för kylvätsketemperatur anger att temperaturen redan är tillräckligt hög.

Jag ser för övrigt när jag kikar i VIDA att värmaren, i motsats till vad jag trodde, inte förlitar sig på den uppgift om kylvätsketemperatur som motorstyrenheten (ECM) kan tillhandahålla utan har både en egen vattentemperturgivare och en egen överhettningsgivare. Det är således poänglöst att läsa av kylvätsketemperaturen på det sätt jag först föreslog utan det är istället värmarens egna givare man bör rikta uppmärksamheten mot.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Värmaren går som den ska på tidur och den stannar inte, när jag kör direktstart så står det "på" i displayen i 10 minuter sen står det av, inga felmeddelanden.
Har varit inne på volvo idag och dem säger att de har tolkat felkoderna till att glödstiftet är defekt, jag svarade med att jag tycker det är märkligt att den tänder och går som den ska på tidursdrift, och de kunde han inte förstå men han ville börja med att byta glödstiftet. Jag var inte lika intresserad av det då jag tror det är något annat.
När jag åkte hem från verkstaden tryckte jag igång värmaren på direktstart och den gick då oavbrutet i 50 minuter.
Jag har en teori om att det var med en inställning i uppdateringen på servicen om att värmaren endast ska gå 10 minuter när motorn är avstängd för att spara på batteriet.
Ni som servat era bilar på hösten eller runt november har ni märkt någon skillnad på hur värmaren beter sig?

Tack för alla svar, det är mycket läsvärt. :)
av mortimer
Min V70 D3 servades (inkl. uppdatering av all befintlig mjukvara) i maj och jag har inte problemet i alla fall.
Slår den av efter EXAKT 10min ?
av Kimmen90
Hur vet du att den går som den ska?
Trodde min värmare fungerade dom den "ska" då värmaren gick igång men kupén blev endast ljummen. Kan mycket väl bero på glapp eller skadat glödstift. Kan vara så att de tog bort felkoden i samband med felsökning och därför gick din att starta efter besöket.

Visade sig att glödstiftet var dåligt, inte trasigt men dåligt. Samt att mitt avgasrör var av. Jag fick inget meddelande i färddatorn då mitt stift hade en felkod.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Kimmen90 skrev:Hur vet du att den går som den ska?
Trodde min värmare fungerade dom den "ska" då värmaren gick igång men kupén blev endast ljummen. Kan mycket väl bero på glapp eller skadat glödstift. Kan vara så att de tog bort felkoden i samband med felsökning och därför gick din att starta efter besöket.

Visade sig att glödstiftet var dåligt, inte trasigt men dåligt. Samt att mitt avgasrör var av. Jag fick inget meddelande i färddatorn då mitt stift hade en felkod.
Jag tror den går som den ska eftersom det blir varmt i bilen vid tidursdrift. Men vad kostade det för dig att byta glödstift?
av andersuw
Fredrik84 skrev: När jag åkte hem från verkstaden tryckte jag igång värmaren på direktstart och den gick då oavbrutet i 50 minuter.
Jag har en teori om att det var med en inställning i uppdateringen på servicen om att värmaren endast ska gå 10 minuter när motorn är avstängd för att spara på batteriet.
Om värmaren nu plötsligt gick i 50 minuter även efter direktstart skjuter den ju omedelbart din teori i sank. Dessutom kan jag aldrig tänka mig att Volvo medvetet skulle införa en mjukvaruuppdatering som innebär att värmaren bara går 10 minuter och än mindre sannolikt att man skulle lägga in en sådan begränsning bara efter direktstart, inte vid tidsinställd start. Om det hela överhuvudtaget har något med mjukvara att göra är det en bugg av något slag, ingen medveten förändring. Men jag tror inte särskilt mycket på mjukvaruhypotesen överhuvdtaget. Min gissning är att det är något annat fel, kanske ett intermittent sådant. Hur skall man annars förklara det faktum att du nu lyckades få värmaren att gå i 50 minuter efter direktstart fast du misslyckats med samma sak tidigare.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]