Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skruffel skrev:I och med den här "ämnet" har blivit så pass stort har även jag valt att avstå från nyare Volvo i framtiden. Jag går på jakt efter en XC70 med bensinmotor, men dem är i princip omöjliga att hitta, om man inte vill ha en 3,2 från MY09 vilket är en relativt gammal bil vid det här laget. Jag vill ju gärna ha sensus, voc och allt annat som nyare modeller erbjuder...Har börjat kika på Outlander PHEV vilket erbjuder batteridrift till och från jobbet, till ett vettigt pris, dessutom.
Finns ju hur många T4or exempelvis som helst ute till salu? Eller måste det vara bensin och fyrhjulsdrift? Ja för då har du inte mycket att välja på i Volvosortimentet det håller jag med om. Dock är det ju inte nämnvärt bättre utbud på andra märken heller. Är det aut+4wd man letar efter är nog 90% diesel av allt som är till salu.
andersuw skrev: Det hade förstås varit djupt olyckligt om offentliga beslutsfattare och miljöexperter lyssnat på folk som har så dåligt på fötterna som du. Lyckligtvis gör de ju inte det.
Jag hade inte givit mig in i en såda här debatt om jag inte vet vad jag pratar om
andersuw skrev: Så återigen: Vilka siffror är det som fordonsregistret anger för din bil? Och vilka belägg har du för att dessa värden i själva verket är mycket sämre än de faktiska? Du har med all säkerhet inte själv gjort någon mätning av vad din bil egentligen släpper ut.
Det finns inga siffror att visa. Det vet du lika bra som jag (förhoppningsvis). Det är bara enkel mattematik, stoppar du inte in skit i motorn så kommer det inte ut skit där bak. Etanol är ett betydligt renare drivmedel än både bensin och diesel. Sedan är ju konstruktionen av dieselmotorn sådan att det måste bli all den problematik som är anledningen till denna tråd.
andersuw skrev:Den icke-fossila diesel jag kör på utvinns mig veterligen från svenskt avfall, främst skogsavfall, och är utomordentligt bra på att reducera CO2-utsläppen räknat på hela kedjan från "well to wheel".
Det är ju bra, då "står" det 1 - 1 vad det gäller CO2 problematiken, men dieselmotorn bildar forfarande en massa NOx, stoft, sot och partiklar som måste "tas om hand". Helst innan det kommer ut "där bak"
andersuw skrev:Det är som bekant långa garantier på just avgasrening och din gamla 740 lär ju ha en katalysator med tillhörande styrsystem som behöver underhållas det också. Enligt min personliga erfarenhet är det heller inte särskilt vanligt med fel på avgasreningen. Jag kör nu min fjärde bil med katalysator och den enda detalj rörande avgasreningen som jag någonsin behövt byta var en lambdasond till min V70 T5 -02.

Det där med garantier, framför allt långa garantier ger jag inte mycket för. Efter några år så är det alltid någon "klausul" som "dom" kan åberopa så bilägaren för stå för kostnader i alla fall om/när det händer något.
andersuw skrev:Vad får dig att tro det? Vad jag påpekade var att du blandat ihop AdBlue (en vätska som används tillsammans med en viss typ av NOX-katalysator) med partikelfiltret. Om partikelfiltret blir igensatt går stoftet inte ut i "friska luften" utan du får problem med för högt mottryck i avgassystemet. Detta problem undviks på moderna partikelfilter genom en slags pyrolys. Då och då (ca var 50:e mil på min V70 D4 -15) höjer man temperaturen i partikelfiltret genom att tillföra lite extra bränsle. Det innebär i sin tur att de kolpartiklar som samlat sig där helt enkelt brinner upp.
Det med AdBlue och norrland var mest för att den vätskan fryser vid -11°. Stoft filtret blir fullt förr eller senare och behöver bytats. Så har det varit hitills och det blir det säker i framtiden också. Det måste vara ett inbyggt" fel om man hela tiden måste "hitta på" nya metoder att rena skiten det som bildas istället för att använda en teknik som inte bildar skit. Sedan är det ju så att dom allra minsta (och farligaste) partiklarna går rakt igenom partikelfiltret. Det är bara dom större som fastnar, och som då möjligen kan tas bort. Vore det då inte bättre ett ge motorn lite mer bränsle hela tiden så det kanske inte hade bildats partiklar från början. Det är ju vid den fullständiga förbränningen som skiten en bildas
lennarte skrev:Jag hade inte givit mig in i en såda här debatt om jag inte vet vad jag pratar om
Det du säger bevisar hela tiden raka motsatsen. Eftersom jag tror det stora flertalet redan insett det och du också visat att du inte är öppen för relevanta och välgrundade motargument finner jag ingen anledning att prata vidare med dig om saken.
andersuw skrev:
lennarte skrev:Jag hade inte givit mig in i en såda här debatt om jag inte vet vad jag pratar om
Det du säger bevisar hela tiden raka motsatsen. Eftersom jag tror det stora flertalet redan insett det och du också visat att du inte är öppen för relevanta och välgrundade motargument finner jag ingen anledning att prata vidare med dig om saken.
Det sa du förra gången vi diskuterade detta också men fortfarande "lever" diskussionen om dieselmotorns vara eller inte vara en. Så något borde vara ett problem med dieseln eftersom det hela tiden kommer upp till diskussion......... :-)-)
lennarte skrev:Det sa du förra gången vi diskuterade detta också men fortfarande "lever" diskussionen om dieselmotorns vara eller inte vara en. Så något borde vara ett problem med dieseln eftersom det hela tiden kommer upp till diskussion......... :-)-)
Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Bara du målar upp en svartvit bild av dem. Vad du i samband därmed visar är att du varken förstår miljöproblemen eller de tekniska alternativen.
Lövet skrev:
Skruffel skrev:I och med den här "ämnet" har blivit så pass stort har även jag valt att avstå från nyare Volvo i framtiden. Jag går på jakt efter en XC70 med bensinmotor, men dem är i princip omöjliga att hitta, om man inte vill ha en 3,2 från MY09 vilket är en relativt gammal bil vid det här laget. Jag vill ju gärna ha sensus, voc och allt annat som nyare modeller erbjuder...Har börjat kika på Outlander PHEV vilket erbjuder batteridrift till och från jobbet, till ett vettigt pris, dessutom.
Finns ju hur många T4or exempelvis som helst ute till salu? Eller måste det vara bensin och fyrhjulsdrift? Ja för då har du inte mycket att välja på i Volvosortimentet det håller jag med om. Dock är det ju inte nämnvärt bättre utbud på andra märken heller. Är det aut+4wd man letar efter är nog 90% diesel av allt som är till salu.
Trots att jag är en "aktiv hundmänniska" och således förespråkar XC70, så har jag faktiskt börjat fundera på om inte en V70 hade varit tillräckligt. Med 1000 - 1500 mil om året känns diesel helt enkelt inte vettigt, med tanke på att skatten blir *svindyr* i och med detta. AWD tror jag faktiskt att jag klarar mig utan. Dock är jag ganska bortskämd eftersom min nuvarande XC60 är utrustad med precis ALLT. Driver support och adaptiv farthållare vill jag således inte avstå från om jag byter. Hittar du en fin V70II (eller XC70) med bensinare och automat samt allt lull-lull så skicka ett PM. Jag spanar dagligen av blocket utan någon större framgång... :cry:
Skruffel skrev:Med 1000 - 1500 mil om året känns diesel helt enkelt inte vettigt, med tanke på att skatten blir *svindyr* i och med detta.
Blir den? Min V70 D4 -15 har ungefär hälften så hög skatt som min V70 T5 -02: Ca 1500 jämfört med ca 3000.
intruder1400 skrev:Hm miljö !
Var det inte någon professor som prata i tv att vi blir lurade ?
Krävs bara finare instrument så ser man att det är samma skit som kommer ut röret som tidigare !
Det var nog en fejkprofessor i så fall. De riktiga vet att det är väldigt stor skillnad på vad som kommer ur röret på gamla jämfört med nya bilar.
andersuw skrev:
Skruffel skrev:Med 1000 - 1500 mil om året känns diesel helt enkelt inte vettigt, med tanke på att skatten blir *svindyr* i och med detta.
Blir den? Min V70 D4 -15 har ungefär hälften så hög skatt som min V70 T5 -02: Ca 1500 jämfört med ca 3000.
Skatten på nuvarande XC60 ligger på nästan 7000... :roll: Sen var väl bensinarna galet törstiga / miljöbovar på den gamla goda tiden? :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Sökte du på suv däck? Finns hur m&[…]

Gasspjäll- justering.

Det ska vara stängt och ska inte behöva […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]