Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonzo11
Jag har en V70-00 2,4 T som gått 29000 mil.

Den misständer ibland, och har ryckig tomgång. Går bäst när den är kall.

Följande felkoder utlästa på lokala verkstaden:

3503 Misständning minst en cylinder. Intermitent
3533 Misständning Intermitent
9400 Bromspedalgivare orimlig signal Intermitent
64417 Omställningsventil kamaxel felaktig signal Intermitent

Byte av tändstift blir det ju, och förmodligen en tändspole som spökar. Men kan man utläsa vilken cylinder som krånglar ?

Killen på verkstan kunde inte det, en eller flera cylindrar som misständer var hans budskap. Jag vet med vilken utrustning han läst av felkoderna.
Senast redigerad av 1 Bonzo11, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Lite svagt av killen på verkstaden att inte kunna ange cylinder. ECM-3503 betyder att du har misständning på minst en cylinder. ECM-3533 betyder att du har misständning på tredje cylindern. Om du har dessa felkoder skall misständningen enligt VIDA normalt inte bero på dålig tändspole eftersom det finns särskilda koder för det. Följande anges som tänkbara felorsaker:

låg bränslenivå
upprepade kallstarter där motortemperaturen inte ges tillfälle att uppnå rätt arbetstemperatur mellan starterna
vatten i tändstiftsbrunnar
defekt tändstift
förorenat eller felaktigt bränsle
luftläckage
Igensatt vevhusventilation.
Skadad VVT-enhet.
igensatt/läckande insprutningsventil
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression

ECM-9400 signalerar fel på bromspedallägesgivaren eller kablaget till den.

64417 kan jag inte tolka. Felkoden består alltid av fyra tecken, inte fem, så här har du skrivit fel någonstans. Troligen handlar det om ECM-6440 som innebär fel på signalen från kamaxelgivaren. Alternativt skulle det kunna vara ECM-644A som avser andra fel på samma givare..
av Bonzo11
Tack så mycket !

Ja, det kändes lite vagt av honom. Jag fick två handskrivna lappar av honom, och det är nog 644A som avses.

Det blir tändstiftsbyte till att börja med, och sen rengöring av spjällhuset då den går oroligt på tomgång. Sen får vi se om det hjälper..
av Bonzo11
Då har jag bytt tändstift. Dom gamla såg fina ut, behöver ju inte betyda något alls.
Efter bytet gick bilen alldeles utmärkt. Men efter någon vecka börjar samma symptom igen med misständningar och ryckig gång. Framförallt vid låga hastigheter. Ryckig tomgång som att den missar vissa tändningar. Nästa steg blir att göra rent gasspjället. Det är ett Magneti Marrelli med gul etikett. Borde alltså vara bytt någon gång.
Om inte det hjälper, så är väl nästa steg bränslet då. Kan det vara insprutaren som spökar ?
Jag har inte gjort någon ny avläsning av felkoder, och den säger inget heller, typ Motorservice erfodras...

Jag bytte helt enkelt tändspole på treans cylinder, och nu går den klockrent igen.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]