Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddd10
Någon som kan lista ut vad som är fel på min skrothög.....? (Volvo V70 97 2.4)
Jag körde bilen på morgonen precis som vanligt, stannade vid en affär och sedan skulle starta bilen igen men inget händer...

Vid första försöket:
Om uppstarten tar 2 sekunder när jag vrider nyckeln så var det precis som vanligt de första 0,5sekunderna sen bara stendog det. Inget missljud eller någon indikation, bara stendog.

Vid försök nu så när jag vrider om tändningen så så lyser lampor och även halvljusen men när jag vrider nyckeln till start så händer absolut inget, inget ljud mer än ett klickande ljud från relät nära huvudsäkringen och säkringsboxen.

Testat:
Batteri utbytt
Kontollerat startmotorsäkringen

Är påväg nu att bogsera igång bilen och se vad som händer?

Någon som kan hjälpa mig och komma på vad jag bör göra?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kollat reläet för startmotorn, kolla om det klickar när du vrider till startläget.

Det sitter en eller två stora kontaktstycken framtill precis bredvid kylaren, i en av dessa kontaktstycken går signalen från startreläet till startmotorn och även några andra signaler, uteblir dom signalerna så tvärdör motorn. Kontrolera så att kontaktstycket inte har glidit isär, hände så för mig en gång och bilen bara tvärdog och det hände absolut inget när jag vred till startläget.

Du hör inte möjligtvis om startmotorn slår till när du vrider till startläget? Brukar höras som en duns när solenoiden slår till, gör den det och inget händer så kan det finnas risk för att motorn har skurit.

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

Siffran på Model Y stämmer inte m[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]