Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet är inte löst efter byte av mapsensorn heller. Fortfarande samma felkod på lmm. Dock så gick insugstemp upp med nya mapsensorn från stabila 69grader till 78-79 och tyckte bilen var rejält piggare med den nya sensorn.

Trycket är bra och stabilt tills den felkodar.
Dock oroar jag mig över lambdavärde som ligger på 7-9. Återställer jag värdet på den så är det 1.2 till 2 men efter ett tag blir det högt.

Har kört fast ordentligt och fattar inte vad mer som kan felkoda på lmm.
EGR-ventilen?
Läcka i insug?
Virvelspjäll?

Eftersom om en slang hade varit dålig till turbon och tappat tryck borde jag få felkod på lågt turbotryck.
Tips på hur jag ska fortsätta?

Har som tur är inte behövt lägga ut mer pengar än 300kr på feösökningen och alla delar
Jo men får inte över det från felsökningsdatorn. Värdena är detsamma som jag skrev förut hära. Ingen på lägre varv ligger den typ 100 - 200 över i mg värdet. Sen på höga varv är det tvärtom. Då är värdet betydligt lägre än börvärdet
flygsfors skrev:
Davvesk skrev:Hittat felet, insugsläckage vid virvelspjället. Tack för alla tips!
Menar du någon dålig packning eller nåt där då eller?
Ja antingen är det insugspackningen eller så är det att virvelspjället blivit för glappt och det läker igenom där, Har inte fått grejerna än så har inte orkat lyfta insuget än.

Provade med startgas på alla slangar och då jag spruta vid vivelspjället och där den går in i motorn så märkte man direkt att det var ett läckage där.
Bilen kördes sen med rökmaskin och läckage konstaterat precis vid virvelspjället och volvo fick fram felkoder som inte jag fick med vida.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...