Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Charbelh
Tack ska kolla nästa vecks om jag kan skruva ner diesel värmaren till att börja med och kontrollera allt det du skrev innan. Tack så mycket för all info och hjälp.
av andersuw
Lycka till! Glömde säga att jag sett rapporter här på forumet som tyder på att det inte är ovanligt att insuget blir tilltäppt av gamla löv. Det lär du ju i så fall se så fort du fått bort innerskärmen.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Hur detta ser ut och funkar i den generation din bil tillhör har jag dock ännu inget grepp om.
Det sitter en liten propeller bakom givaren (postbeteckning 7/10) även i senaste generationen av V70. Annars får man inte in luft som är relevant, när givaren är gömd inne i panelen.
Det här med fläktar till innetemperaturgivarna har man haft åtminstone sen 850, där det satt en sådan ovanför varje framdörr. Men det gick inte att ha dem där, för amerikaner kan inte låta bli att köra med fönstret öppet, fast de har luftkonditionering.
I 700-serien med ECC satt givaren i taklampan. Alla med ECC hade därför taklampa från 760, med fördröjd innerbelysning. Där fanns ingen fläkt till givaren, utan en vakuumslang fram till maskinrummet istället. Men då måste motorn vara igång för att det ska fungera, så när man har en integrerad parkeringsvärmare fungerar inte den lösningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
I mittkonsolen, bakom ett litet galler, som i en 2010 sitter under den högra inställningsratten för kupétemperaturen.
av andersuw
apersson850 skrev:Det sitter en liten propeller bakom givaren (postbeteckning 7/10) även i senaste generationen av V70. Annars får man inte in luft som är relevant, när givaren är gömd inne i panelen.
Precis!
apersson850 skrev:Det här med fläktar till innetemperaturgivarna har man haft åtminstone sen 850, där det satt en sådan ovanför varje framdörr. Men det gick inte att ha dem där, för amerikaner kan inte låta bli att köra med fönstret öppet, fast de har luftkonditionering.
Ja dem minns jag tydligt. Satt i fästet för kurvhandtaget. Den vid förardörren hade en benägenhet att haka upp sig på min då och då. Dessbättre tändes då någon liten lampa på själva ECC-panelen om jag minns rätt och efter ett tag visste jag precis var skon klämde när det hände. Jag hade en särskild liten ståltråd i bilen med vars hjälp jag kunde pilla lite på propellern och då gick den snällt ett tag igen. ;-)
apersson850 skrev:I 700-serien med ECC satt givaren i taklampan. Alla med ECC hade därför taklampa från 760, med fördröjd innerbelysning. Där fanns ingen fläkt till givaren, utan en vakuumslang fram till maskinrummet istället. Men då måste motorn vara igång för att det ska fungera, så när man har en integrerad parkeringsvärmare fungerar inte den lösningen.
Intressant! Visste inte ens att det fanns ECC till 740. Jag hade AC i min 745 -87, vilket var väldigt ovanligt på den tiden och därför kändes som en jättelyx när det begav sig. ;-) Fast min Cadillac Coupe de Ville -75 hade förstås "Climate Control", dock bara enzons. Har dock ingen aning om hur saker och ting var lösta tekniskt vid denna tidiga punkt i ECCns utvecklingshistoria.
Användarvisningsbild
av apersson850
ECC infördes i 740 från årsmodell 1990. Innan dess fanns det något som hette ACC (Automatic Climate Control), men den var inget man ville rekommendera till någon. Jag hade också handjagad AC i min 744 från 1989, men ECC i 745:an från 1992.
av andersuw
Vad var den principella skillnaden mellan ACC och ECC? Någon form av automatik som inte kan sägas vara elektronisk i det förstnämnda fallet? Och vari bestod problemet. Frågar bara av ren nyfikenhet. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
ACC var en rätt simpel automatisk klimatanläggning.

Bild

Elektrisk inställning av temperaturen, men annars en mekanisk/vakuumhistoria utan mycket möjlighet att påverka den.
Det går att se på inställningspanelen ovan att man kan stänga av den, köra den utan AC, välja låg/auto/hög fläkthastighet, bi-level (golv och instrumentpanel) samt prioritera defroster. Sen finns inga andra kombinationer.

ECC hade en mer avancerad styrning. Inte lika avancerad som i 850, för den hade bara en gemensam temperaturinställning och så gick luftspjällen (utom det för värmen) med vakuum. Alltså bara ändlägen där, inte 60 olika klick för luftinställningsratten som i 850.

Hebreiska måttenheter på den här, men annars lika.
Bild

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]