NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:Köp ett nytt batteri istället för en laddare om du inte redan har eller kan låna...
Jag ska sälja bilen så det känns lite onödigt att köpa ett helt nytt då. Laddar jag upp det så felmeddelandet inte dyker upp så är det ju inga problem.
Bilen startar ju i övrigt som en klocka så det skulle inte kännas moraliskt fel heller.

2.400kr för ett 800 batteri är lite väl att punga ut när jag kan köpa en laddare för 2-300kr på mekonomen som FÖRHOPPNINGSVIS löser problemet.
Jag ska sälja bilen så det känns lite onödigt att köpa ett helt nytt då. Laddar jag upp det så felmeddelandet inte dyker upp så är det ju inga problem.
Bilen startar ju i övrigt som en klocka så det skulle inte kännas moraliskt fel heller.

2.400kr för ett 800 batteri är lite väl att punga ut när jag kan köpa en laddare för 2-300kr på mekonomen som FÖRHOPPNINGSVIS löser problemet.[/quote]

Om du tror att batteriet är sju år är det ju säkert originalbatteriet eftersom du har en 2009 år modell = dags att byta det!
Sedan låter 2400:- väldigt dyrt!
Jag bytte som sagt mitt och batteri inklusive byte hos Volvo gick på 1790:- för min del.
Inte är då Volvos batterier bättre än andra, jag är nu inne på mitt fjärde batteri på 11 år, mest pga flitigt användande av dieselvärmaren med timer /direktstart. De 2 första var Volvos eget batteri, första var ju från fabrik det andra köpte jag efter c 4 år då bilen protesterade om låg batterispänning när värmaren skulle startas under -5 grader. Efter lite mer än 3 år till började batteri nr 2 protestera. Köpte Biltemas 90Ah batteri för 995kr, det höll även det i lite mer än 3 år innan det började protestera, så varför slänga ut 700 spänn extra på Volvos skit som håller lika länge ?

Nu satsade jag på ett AGM batteri, skall bli intressant att se om det pallar längre , om man nu har kvar bilen så länge. Den har bara gått 14100mil.

Jag har dock bara vid ett par tillfällen fått felmeddelanden (typ antisladd, SRS airbag) vid start så riktigt kassa har mina batterier inte blivit, men de har gett för låg spänning till dieselvärmaren när de som mest behövs vid kyla.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]