- ons 16 dec 2015, 21:41
Det börjar visas när du vrider igång bilen, och släcks en kort stund efter du startat... samt det är en funktion som visas varje gång :)
Min bil visar 13.75-14.25 i batterispänning medans man kör, beror på varvtal... :)
Investeringen i denna boxen är det bästa jag gjort sen jag köpte denna bilen :)
att sen fått komfortblinkers, att den vid upplåsning av bilen lyser med pljus och dimljus tills man startar är guld värt! :)
sen gillar jag DRL funktionen (pljus-dimljus) vid enbart p-ljus läge, så man själv slipper trycka på knappen =)
andersuw skrev:Japp, man trycker ner knappen överst bland farthållarknapparna någon sekund så dyker det upp, sen kan man välja att ha det eller verklig hastighet, jag kör oftast med batterispänning/Kupetemp när jag åker..johnnype skrev:Det är bara att gå in i menyn med hjälp av färddatorknappen och stega sig fram till hastigheten så visas den.OK. Då är jag med. Man går alltså helt enkelt in i konfigurationsmenyn om man vill se temp/volt och (verklig) hastighet. Och temp/volt kan man dessutom få som startmeddelande, varje gång man kör bilen. Det senare är det viktiga för min del. Batterispänningen är något jag gärna vill hålla ett öga på och innertemperaturen kan också vara en poäng att se vid start ibland. Den verkliga hastigheten är ju mest av intresse om man vill fastställa ungefär hur stor felvisning man har på den vanliga hastighetsmätaren och när det väl är gjort är den av mera måttligt intresse.
Första "bilden" är temp/volt, sedan hastighet. Resten är alla konfigurerbara alternativ. Man kan alltså ta fram den informationen när som helst.
I exakt vilket läge av startsekvensen dyker batterispänningen upp i fönstret? Och har du någon idé om vad som är ett "bra" värde i det läget?
Ett fulladdat batteri i vila skall väl ligga på 12.7 V. Jag lyckades nyligen mäta 12.63 V (framme i motorrummet, ej direkt på batteripolerna där bak) på det sju år gamla Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah som sitter i min V70 T5 -02. Då var allt på bilen utom de 30-matade delarna (som drar runt 50 mA, inklusive AEM/ComfortCall, möjligen något lägre när bilen gått ner i djup dvala) avstängda. Men det var omedelbart efter avslutad underhållsladdning med batteriladdare. Tidigare tror jag aldrig jag lyckats komma över 12.4 V eller så med batteriet inkopplat och bara 30-matning igång. Och om det är mer förbrukning igång än så när man ser ditt batterispänningsfönster får man förstås ta hänsyn till det.
Det börjar visas när du vrider igång bilen, och släcks en kort stund efter du startat... samt det är en funktion som visas varje gång :)
Min bil visar 13.75-14.25 i batterispänning medans man kör, beror på varvtal... :)
Investeringen i denna boxen är det bästa jag gjort sen jag köpte denna bilen :)
att sen fått komfortblinkers, att den vid upplåsning av bilen lyser med pljus och dimljus tills man startar är guld värt! :)
sen gillar jag DRL funktionen (pljus-dimljus) vid enbart p-ljus läge, så man själv slipper trycka på knappen =)

- By Righthanddrive