- tor 26 jan 2017, 16:25
Om insuget är blockerat lär du ju se om du plockar bort innerskärmen så att du kan komma åt värmaren. Att du har tillräckligt med soppa i tanken för att värmaren skall starta (den går inte igång om det bara är ett fåtal liter kvar) gissar jag att du redan kollat. Om det faktiskt kommer någon soppa fram till värmaren borde man väl kunna kolla genom att lossa bränsleröret i värmaränden och sedan försöka starta värmaren. Om det är något fel på flamvakten som diagnossystemet inte kan upptäcka (t.ex. att den är helt täckt av sot och av det skälet inte ser någon flamma fast en sådan finns) tror jag inte man säkert kan veta på annat sätt än genom att demontera värmaren så pass mycket att man kommer åt flamvakten och vid behov kan göra ren den eller byta ut den.
Det finns också ett test i VIDA som man kan köra där diverse värmarkomponenter testas. Du hittar den under "information", "felsökning", "symptomrelaterade tester", "8 kaross och inredning", "87 klimatanläggning", "875 tillsatsvärmare, bränsledrivna", "kontroll av tillsats/pakeringsvärmarfunktion". Men jag är osäker på om du blir hjälpt av den testen i just det här fallet.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut