Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonteP
Hej,

Jag är lycklig ägare till en Volvo S70R -98. Tidigare ägare till bilen har satt dit ett tre-tums avgassystem som jag skulle vilja byta ut till ett originalsystem (hela systemet inkl. katalysator).

Är det någon som vet om det är samma avgassystem och katalysator som sitter på en ”vanlig” S70 T5.

Jag skulle även vilja ha detaljnumren på de ingående delarna, någon som kan hjälpa till med detta?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
S70R är väl awd :???: är inte så inne på R-modellerna om det fanns awd :oops: så ett avgassystem från en fwd T5 lär inte passa om du har awd. (jag har för mig att det är som en extra böj på avgasröret direkt efter turbon) Sen är jag osäker på om anslutningen mellan turbinhuset på turbon och avgasröret skiljer mellan 98-99 i så fall om dom gör det så får du leta efter ett avgassystem från 97-98 om du nu inte vill kapa och svetsa om det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du en fwd passar det. Har du en fwd har du också 18T och iom det ett rakt avgashus så downpipe ska vara från en bil med rakt.
Jag monterade 3" på en sån för många år sen, men original skickades med då iaf.
Kanske är samma bil
av JonteP
Tack för svaren. Jodå, det är en fwd. Min tanke är att återställa bilen i originalskick (förutom klarglas och grill). Det är kanske din gamla bil som jag har (reg.nr börjar på SHE). Systemet som nu sitter på heter JT Super Flow. Tyvärr har originalsystemet försvunnit någonstans, den jag köpte bilen av hade dock inte kvar systemet :( så det blir till att leta vidare.
Mvh Jonas
av JonteP
Efter lite surfande på nätet visar det sig att en fräsch katalysator inte verkar vara det enklaste att hitta. Nytt hade utgått hos Volvo (artikelnummer 8603019). Går det utan alltför mycket arbete få ihop den nuvarande katalysatorn med ett originalrör (för att dämpa ljudet), såsom Perra föreslog?
av JonteP
Skoj! Du vet möjligtvis inte var originalsystemet tog vägen? En annan tanke är att sätta dit ett rostfritt system efter "katten" om jag nu inte hittar ett fräscht originalsystem till en vettig peng.

Bilen är i ett fantastiskt skick och ser fortfarande ut som på bilderna (förutom att jag satt dit en ny originalratt, köpt en ny mattsats och lagt in en ny bagagerumsmatta).
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag är lite osäker men har för mej vi lyckades knöla in det i bilen, helt inpackat i säckar. Det ligger inte kvar i garaget iaf.
Vad är grejen med JT-systemet? Rost? Eller låter det för mycket?
av JonteP
Nej, någon rost finns det inte men däremot låter det alldeles för……mycket. Har man som jag passerat de 50 känns det så där att åka omkring med en bil som låter så här. :shock:

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]