Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu har jag bytt upp mej, från en S80 -2009 till en V40 -2015 Manuell växellåda Momentum pkt.
Har tre funderingar. Denna bil är utrustad med VOC, förberedd på Navi samt har denna jordglobsikon till höger.

Jag har hela tiden trott att samtliga volvobilar kan fjärrstarta motorn via voc-appen - men tji fick jag. Dock så har denna bil parkeringsvärmare m tidur. Min fråga är - vad är egentligen skillnaden på parkeringsvärmare och fjärrstart av motor? För i VOC bruksanvisningen så står det att ska man värma en bil vid kall väderlek så är parkeringsvärmare och föredra. Men blir bilen snäppet varmare om jag nu haft en automat och fjärrstartat motorn??

2. Vill helst inte lägga till NAVI-pkt för 6500-7500:-, för det är väl vad det kostar? Frågan är om jag kan använda Here.com karttjänsten och skicka destination genom Send to car - plocka upp destinationen då jag delar internet med min iPhone till V40n? Kartmaterialet som visas - vart kommer det ifrån ursprungligen om man går på internetkartor?

3. Om jag nu kör på en Navi-pkt, finns det någon Volvo återförsäljare som har bättre priser än andra? Någon som vet några prisvärda kring Sthlm/Örebro/Jkpg området? Kan man pruta sig fram på NAVI-installationen?

Ha det gott!
Du fattar nog själv men säger det ändå att skillnaden är att det ena startar värmaren och fjärrstarten startar bilmotorn, motorn är ju då kall och ska när den får upp värmen värma kupén vilket ju är onödig energi och tar längre tid jämfört med att starta den mindre värmaren som är till för att värma upp kupé och motorn, den behöver inte dra runt alla grejer i bilmotorn s a s och släppa ut massa onödiga avgaser.
Kom ihåg dock att värmaren drar lite batterikraft också så använd inte värmaren flera gånger på en dag om du inte kör så mycket för då dräneras batteriet, finns en funktion dock som stänger av värmaren om batteriet når en för låg nivå så det ska alltid finnas kraft kvar att starta bilen men det känns nervöst ändå i -17° kan jag säga och är inte så hälsosamt för batteriet att laddas ur ofta, det mår bättre av att hållas fullladdat, därför många köper en batteriladdare om man har bränslevärmare, så det slutar att man får koppla elsladd till bilen ändå jmf med att ha elektrisk värmare. Fördelen med bränslevärmare är dock att man inte alltid behöver en elstolpe för att få varm bil vilket är bra.
Och har du VoC så kan du starta värmaren eller programmera den från appen ifall du glömt ställa in den när du lämnade bilen.
Det är väl en fördel att du kan kyla bilen också i varm väderlek, i övrigt så är det ju samma funktion som värmaren.

Det du kanske kan få pruta lite på är ju arbetskostnaden, jag fick skaplig rabatt för att säljaren klantade sig och själv trodde att det ingick i min bil vid köpet utan att informera ordentligt.
Men om du har VOC, och parkeringsvärmare med tidur så skall du ju kunna starta värmaren med voc appen. Menar du att det inte går, eller missförstår jag något?
Hej igen allesammans.
Nu har jag kört den nya bilen ett tag, vilken trevlig liten sak!
Parkeringsvärmaren är inga problem, den biten har jag fått kläm på nu.

Dock så har jag en liten dispyt mellan verkstaden/bilåterförsäljaren.
Bilförsäljaren lovade mej dyrt och heligt att det var möjligt att använda tjänsten Send to car med denna modell - dock fanns inte denna funktion implementerad. Den är förberedd för navigation - dock inte aktiverad.
Har pratat med On Call från bilen, och de menar att det är endast en mjukvaruuppdatering som krävs för att få appen Send to car (sänd destination). Men inne på verkstaden så verkar de inte fatta detta - utan menar strongt att navigation måste vara aktiverat.
Hur jag än hävdar mej så förstår dom inte att nav och internetkartor är två helt vitt skilda saker - för visst är det så!?

Vill inte pröjsa 6900 för att få nav, jag är endast intresserad av internetkartor via internetdelning från min telefon.
Resten (ev navigation) kan jag streama via applemaps google maps från min iphone om jag så vill..
Återigen en säljare som svamlat och pratat dynga, det är otroligt hur många dom är som gärna säljer bilar utan någon som helst vetskap om vad dom svarar på.
Jag för egen del kräver papper på vad enda liten sak oavsett om det är smått eller stort.
Att det här och på andra forum hela tiden dyker upp trådar som hävdar att säljaren sagt ditten och datten och som vid leveransen av bilen vist sig vara "missförstånd" från köparens sida kan ju inte vara ok.

Hade du vid tillfället när det lovades "send to car" någon med dig som kan intyga det , i så fall är det väl bara för säljaren att se till att mjukvaran för Navigatorn laddas!

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad,[…]

Gammal tråd, men jag hadde samma problem i[…]

Egna https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]