- mån 23 jan 2017, 13:53
#1143340
Tjo!
Har sökt runt förut men igår så tröttnade jag helt, så gör ett eget inlägg i hopp om att lösa problemet.
Det hela började i höstas. Jag bytte oljefälla samt rengjorde/bytte div tillhörande slangar och slangklämmor. På väg hem så märkte jag hur bilen blöddrade till och tvekade i 1,5-2 sekunder vid gaspådrag i högre hastigheter (över 80 typ). Eftersom jag hade ca 45 min hem så stannade jag och kontrollerade så att alla slangar jag kom åt satt tätt och så att det inte läckte något om bilen. Upptäckte inget, och fortsatte hem. Efter någon dag så gick bilen bättre igen, motorlampan (som lös redan innan bytet av oljefälla) lös dock fortfarande.
Jag fick förra veckan problem med ABS, jag kopplade därför in felkodsläsare för att se vilken krans/givare det var som spökade. Tyvärr så läste läsaren endast motor och låda, och jag fick en del felkoder för motorn, som jag dök in djupare i. Koderna jag fick var:
P0141- O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
P1171- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), inj ctor(s), H02S
P1174- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), injector(s), H02S
P1550- ABS trouble code(s) stored, CAN data bus, ABS control module, ECM
Pending fault: P0134- O2 Sensor Heater Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor
Gick ut till bilen, och jämförde tomgången samt gasrespons med och utan lmm, kom fram till att bilen gick ungefär lika på tomgång men bättre (!!) i 50+ km/h UTAN lmm. Fick tag i en LMM, fel slutsiffra men från samma motor (B5244T), googlade och kom fram till att dem borde passa, så testade med den. Skruvade dit, lät minuspolen på batteriet vara av i några minuter och startade sedan bilen, som gick superbra!! Tog ett testvarv på ca 1,5 mil, 2+1-väg. Inga problem, bilen som innan hade dragit 0.9-0.95 på 2+1 snittade 0.82, piggare än innan också. Nöjd som jag var gick jag in för dagen.
Gick ut imorse, startade bilen och åkte iväg, sedan ABSen gick sönder så har hastighetsmätaren visat fel i någon minut ibland när man startar bilen, vilket den gjorde imorse. Bilen drog ruskigt mycket den milen jag har in till stan (läs ca 1.1), och när hastighetsmätaren hoppade igång (ungefär samtidigt som bilen kom upp i arbetstemp) så tändes motorlampan. Märkte att det nästan lät som att det skramlade under bilen när jag skulle parkera, som om avgasröret skulle sitta löst. Kollade lambda (eftersom jag hade felkod på den) och den satt som berget. Jag kunde se när bilen stod på tomgång hur snitt förbrukningen tickade från 1.13 till 1.2 på kanske 2 minuter. Drog ur lmm. Bilen gick lika illa.
Vad tror ni om detta? Funderar på om det är klämman till gasspjället som sitter dåligt vilket gör att det tar in varmluft, men varför gick den bra igår om det är så? Detta måste väl gå att testa genom att köra lite gas för att se om det är tätt. Börjar få slut på idéer annars..
Mvh
Har sökt runt förut men igår så tröttnade jag helt, så gör ett eget inlägg i hopp om att lösa problemet.
Det hela började i höstas. Jag bytte oljefälla samt rengjorde/bytte div tillhörande slangar och slangklämmor. På väg hem så märkte jag hur bilen blöddrade till och tvekade i 1,5-2 sekunder vid gaspådrag i högre hastigheter (över 80 typ). Eftersom jag hade ca 45 min hem så stannade jag och kontrollerade så att alla slangar jag kom åt satt tätt och så att det inte läckte något om bilen. Upptäckte inget, och fortsatte hem. Efter någon dag så gick bilen bättre igen, motorlampan (som lös redan innan bytet av oljefälla) lös dock fortfarande.
Jag fick förra veckan problem med ABS, jag kopplade därför in felkodsläsare för att se vilken krans/givare det var som spökade. Tyvärr så läste läsaren endast motor och låda, och jag fick en del felkoder för motorn, som jag dök in djupare i. Koderna jag fick var:
P0141- O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
P1171- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), inj ctor(s), H02S
P1174- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), injector(s), H02S
P1550- ABS trouble code(s) stored, CAN data bus, ABS control module, ECM
Pending fault: P0134- O2 Sensor Heater Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor
Gick ut till bilen, och jämförde tomgången samt gasrespons med och utan lmm, kom fram till att bilen gick ungefär lika på tomgång men bättre (!!) i 50+ km/h UTAN lmm. Fick tag i en LMM, fel slutsiffra men från samma motor (B5244T), googlade och kom fram till att dem borde passa, så testade med den. Skruvade dit, lät minuspolen på batteriet vara av i några minuter och startade sedan bilen, som gick superbra!! Tog ett testvarv på ca 1,5 mil, 2+1-väg. Inga problem, bilen som innan hade dragit 0.9-0.95 på 2+1 snittade 0.82, piggare än innan också. Nöjd som jag var gick jag in för dagen.
Gick ut imorse, startade bilen och åkte iväg, sedan ABSen gick sönder så har hastighetsmätaren visat fel i någon minut ibland när man startar bilen, vilket den gjorde imorse. Bilen drog ruskigt mycket den milen jag har in till stan (läs ca 1.1), och när hastighetsmätaren hoppade igång (ungefär samtidigt som bilen kom upp i arbetstemp) så tändes motorlampan. Märkte att det nästan lät som att det skramlade under bilen när jag skulle parkera, som om avgasröret skulle sitta löst. Kollade lambda (eftersom jag hade felkod på den) och den satt som berget. Jag kunde se när bilen stod på tomgång hur snitt förbrukningen tickade från 1.13 till 1.2 på kanske 2 minuter. Drog ur lmm. Bilen gick lika illa.
Vad tror ni om detta? Funderar på om det är klämman till gasspjället som sitter dåligt vilket gör att det tar in varmluft, men varför gick den bra igår om det är så? Detta måste väl gå att testa genom att köra lite gas för att se om det är tätt. Börjar få slut på idéer annars..
Mvh