Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1143340
Tjo!

Har sökt runt förut men igår så tröttnade jag helt, så gör ett eget inlägg i hopp om att lösa problemet.
Det hela började i höstas. Jag bytte oljefälla samt rengjorde/bytte div tillhörande slangar och slangklämmor. På väg hem så märkte jag hur bilen blöddrade till och tvekade i 1,5-2 sekunder vid gaspådrag i högre hastigheter (över 80 typ). Eftersom jag hade ca 45 min hem så stannade jag och kontrollerade så att alla slangar jag kom åt satt tätt och så att det inte läckte något om bilen. Upptäckte inget, och fortsatte hem. Efter någon dag så gick bilen bättre igen, motorlampan (som lös redan innan bytet av oljefälla) lös dock fortfarande.

Jag fick förra veckan problem med ABS, jag kopplade därför in felkodsläsare för att se vilken krans/givare det var som spökade. Tyvärr så läste läsaren endast motor och låda, och jag fick en del felkoder för motorn, som jag dök in djupare i. Koderna jag fick var:
P0141- O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
P1171- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), inj ctor(s), H02S
P1174- Intake/exhaust leak, MAF sensor, MAP sensor, fuel pressure low, fuel pump (FP), injector(s), H02S
P1550- ABS trouble code(s) stored, CAN data bus, ABS control module, ECM
Pending fault: P0134- O2 Sensor Heater Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor

Gick ut till bilen, och jämförde tomgången samt gasrespons med och utan lmm, kom fram till att bilen gick ungefär lika på tomgång men bättre (!!) i 50+ km/h UTAN lmm. Fick tag i en LMM, fel slutsiffra men från samma motor (B5244T), googlade och kom fram till att dem borde passa, så testade med den. Skruvade dit, lät minuspolen på batteriet vara av i några minuter och startade sedan bilen, som gick superbra!! Tog ett testvarv på ca 1,5 mil, 2+1-väg. Inga problem, bilen som innan hade dragit 0.9-0.95 på 2+1 snittade 0.82, piggare än innan också. Nöjd som jag var gick jag in för dagen.

Gick ut imorse, startade bilen och åkte iväg, sedan ABSen gick sönder så har hastighetsmätaren visat fel i någon minut ibland när man startar bilen, vilket den gjorde imorse. Bilen drog ruskigt mycket den milen jag har in till stan (läs ca 1.1), och när hastighetsmätaren hoppade igång (ungefär samtidigt som bilen kom upp i arbetstemp) så tändes motorlampan. Märkte att det nästan lät som att det skramlade under bilen när jag skulle parkera, som om avgasröret skulle sitta löst. Kollade lambda (eftersom jag hade felkod på den) och den satt som berget. Jag kunde se när bilen stod på tomgång hur snitt förbrukningen tickade från 1.13 till 1.2 på kanske 2 minuter. Drog ur lmm. Bilen gick lika illa.

Vad tror ni om detta? Funderar på om det är klämman till gasspjället som sitter dåligt vilket gör att det tar in varmluft, men varför gick den bra igår om det är så? Detta måste väl gå att testa genom att köra lite gas för att se om det är tätt. Börjar få slut på idéer annars..

Mvh
#1143410
Om hastighetsmätaren (och sannolikt trippmätaren) inte funkar hela tiden, så blir ju snittförbrukningen uppåt väggarna.
Färddatorn tar också info därifrån.

Och snittförbrukning ökar, om du står stilla med motor igång. =normalt (förbrukning utan att milen ökar....)
Fixa ABS problemet, så blir nog förbrukningen i färddatorn rätt igen.

Skramlet under, ska du se över. Avgasrörsupphängningar tex.
Kolla så röret är tätt.

Felkoden på lamdan är uppvärmningen i den som är paj.
Påverkar inte motorgången., Bara tiden innan den ger rätt info.
#1143505
Precis fixa ABS problemet, ECM vill veta fordonets hastighet för att kunna utföra vissa beräkningar som har med bränsle att göra. Så får ECM fel hastighet så kommer den att beräkna fel och du får då en högre bensinförbrukning.
#1144079
Skulle tro att LMM felkoden sätts bara för att ECM inte vet bilens hastighet förmodligen så lär den även börja att sätta ut lite felkoder på lambdasonderna också efter några körda mil. Så börja med ABS-felet.
#1144093
Vilken är felkoden på LMM som kommer?
Varför byta?
Du har ju dessutom bytt den, och felkoderna återkommer.

Eller annan felkod än de du skrivit?

Du har ju ingen klockren felkod på LMM i texten ovan!
Bara två felkoder att motorn går för snålt, satta av lamdasonden, vilket nästan alltid beror på tjuvluft, men i ovanliga fall är LMM felet.

LMM fel är ganska ovanligt!
Ofta går bilen bättre en stund, efter att ha varit strömlös, för att felaktiga adaptioner försvinner, men går då strax sämre igen, om felet finns kvar, och därmed åter ger adaptioner som är knas, och/eller att ECM går in i ett nödläge. Nödläget kan få bilen att gå bättre, men inte riktigt bra, också, beroende på vad man har för fel. Ett "bond-trick" för att kolla LMM är ju att rycka kontakten och se om den går bättre, men ofta antas nödläget av ECM, och man vet inte 100% vad felet var, eftersom även andra sensorer utesluts i nödlöget.
Dessa betenden hos bilen, kan felaktigt ge intryck av att man är nått på spåren.....

Har du öppet luftfilter, ökar sannolikheten för LMM-fel dramatiskt, men du har ju bytt den.....

P1171 = system to lean. Part load" = går för snålt vid låg eller del-belastning.
Vakkumläck, oftast, efersom ej uppmätt luft kommer in (efter LMM), via vakumläckaget, och ger för lite bränsle i förhållande till luft.
Även avgasläck innan kat, ger denna felkod, eftersom syre då kommer in i avgaröret före lamdan, och lurar den att motorn går magert.
(Lamdasond =syresensor. Mängden restsyre i avgaserna är måttet på bränsle/luftförhållandet för lamdan).

Om LMM mäter för lite mot verkligheten kan också sätta denna felkod P1171.

Läck i turborör känns mindre troligt, om man också får P1174, dvs "system to lean at full load" = för snålt vid hög belastning.
Läcker uppmätt luft UT via tex turboröret vid övertrycket nör turbon laddar, ger det för LITE luft i förhållande till bränsle, och skulle ge felkod på "system to rich full load" istället.
Pekar alltså FRÄMST i riktning avgasläckage, sedan vevhusvent läckage, LMM, eller sist också landasonden.

Men:
Eftersom hastighetssignal saknas i ditt fall, så kan hela systemet få hybris, och ge märkliga fenomen.
Fixa det FÖRST.
(Om du inte har ett uppenbart avgasläckage)

Felkoden du faktiskt har på själva lamdan är bara uppvärmningen i den, så den sonden bör bytas på sikt, men är knappast orsaken till problemet, eller övriga felkoder.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]