Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
För automatlådor, som ju blir allt vanligare, är det lite en fråga hur den är skött. Är det gjort några oljebyten, trots att det inte ingår i servicen? Jag som har köpt en ny XC70 och tänkt behålla den ett tag (snart 21000 mil) byter olja i min ibland, men man vet ju inte alltid med andra bilar. Använd Volvos möjlighet att kolla vad som är gjort på en viss bil.
av Leafs
Vill inte starta någon osämja här nu, men vad är liksom hela grejen med just XC70? Det är väl en lite höjd V70 AWD med annan fjädring och lite utvändiga plastdetaljer? Därtill en prislapp på kanske 70 000 - 80 000 kr mer än motsvarande motor och utrustning i en V70. Det finns säljare som på allvar försöker få ut över 250 000 kr för en MY12.....

Jag ifrågasätter inte bilen som sådan, förträffligt bra bil, men marknadsläget är fullständigt overkligt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Zlataneffekten
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
WallEnberg skrev:Hmm, det finns ju en del fina Xc70 med d5 och automat som rullat uppåt 15000 mil. Frågan är om det är för långt. Pris runt
170k. Är man dumsnål om man väljer en sån?
Jag tjatar som vanligt om Volvias maskinskadeförsäkring, som kan gälla upp till 15 000mil.
av WallEnberg
Kan hålla med om att priserna är lite skumma med tanke på att det faktiskt finns ganska gott om dem. Jag kör en hel del på dåliga vägar, ibland oplogade, jakt, skidåkning mm. Min gamla V70 kom till korta då, även om den hade många andra förtjänster. Bussen jag har är utrustad med Sk sportchassi, uj vad det kan smälla. Den där ballongdäckskänslan som finns i Volvo är saknad!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Leafs skrev:Vill inte starta någon osämja här nu, men vad är liksom hela grejen med just XC70? Det är väl en lite höjd V70 AWD med annan fjädring och lite utvändiga plastdetaljer? Därtill en prislapp på kanske 70 000 - 80 000 kr mer än motsvarande motor och utrustning i en V70. Det finns säljare som på allvar försöker få ut över 250 000 kr för en MY12.....

Jag ifrågasätter inte bilen som sådan, förträffligt bra bil, men marknadsläget är fullständigt overkligt.
V70 har ju lägre förbrukning, lägre skatt, bättre väghållning, högre toppfart, mindre överpris, lägre luftmotstånd och så slipper man alla svarta knottrig plastpaneler som varken går att polera eller vaxa som resten av bilen då det blitt solblekt. Men vad är det mot zlatan-imagen. V70 har 15 cm markfrigång, man ska väldigt långt ut i terrängen innan det tar i, det är ju samma höjd som tex passat alltrack.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
XC70 sålde förträffligt långt innan Zlatanreklamen så de argumenten är en smula fåniga tyvärr tycker jag.

Man kan lika gärna vända på det och säga att XC70 är en bättre bil pga bekvämare insteg, bekvämare fjädring, lägre ljudnivå, bättre framkomlighet.
Kan vi inte bara enas om att de är för olika behov?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jopp men det stämmer ju inte ihop när tråden börjar så här. Då pekar ju allt på V70.
WallEnberg skrev:Jag är ute efter den bästa kombon av driftsäkerhet och ekonomi.
Man bör ju ha andra krav för att XC70 ska gå före, som tex att man kör i terräng, börjar bli gammali stel så man vill ha bekvämt insteg, drar släp övet 2-ton. tex
av Lövet
...eller vilja ha manuell låda och fyrhjulsdrift :)
av WallEnberg
Ytterligare frågetecken att räta ut: vilken automatlåda sitter i Xc70? Trodde det alltid var geartronic, men läste i en annons att en Xc70 awd hade powershift.
Har de bytt på senare år?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]