Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towal69
Ja, frågan är om jag kan beskriva hur den går så att det är begripligt :), bifogar en bild för att lättare illustrera hur det ser ut. Är det så omöjligt att den stannar där? Om canbus kommer från CEM och in i ECM stannar där och får signaler från givare o annat från motorn, så skulle den väl kunna stanna i ECM tänker jag? Jag vill hävda att Canbus går från CEM till BCM utan att passera ECM, nu tyder ju mitt fel på motsatsen, men kabelmässigt så känns det absolut så, om nu inte kontaktstycket inringat i blått till vänster på bilden går till BCM via säkringshållaren (inte troligt dock)

Precis, det är en del jobb o byta mattan, så jag vill ju såklart utesluta andra felkällor innan jag ger mig på den operationen. Dessutom är motorn startad med den befintliga kabelmattan. Kan ju såklart vara så att mattan har råkat ut för trubbigt våld vid demontering, o därför detta letande efter svar på om canbus går ut i kabelmattan :oops:

//Walle
Bilagor
Kabelmatta.JPG
Kabelmatta
Kabelmatta.JPG (54.93 KiB) Visad 513 gånger
av andersuw
towal69 skrev:Ja, frågan är om jag kan beskriva hur den går så att det är begripligt :), bifogar en bild för att lättare illustrera hur det ser ut. Är det så omöjligt att den stannar där? Om canbus kommer från CEM och in i ECM stannar där och får signaler från givare o annat från motorn, så skulle den väl kunna stanna i ECM tänker jag?
Möjligen pratar vi förbi varandra på den här punkten. Om du menar att en av CAN-slingorna i motorrummet slutar vid ECM har du rätt. Men det måste ju ändå finnas en CAN-kabelförbindelse mellan ECM och BCM/CEM. Det är den vi misstänker det är fel på och det är den vi också misstänker finns i den aktuella kabelmattan.

Möjligen kan det också vara så att du tror att CAN-förbindelsen är enkelriktad. Men så är det inte. Alla styrenheter på CAN-nätet kan skicka signaler till vilken av de andra styrenheterna som helst (i vart fall så länge vi håller oss inom samma del av nätet, höghastighets-CAN i motorrummet och låghastighets-CAN i kupén). Någon av styrenheterna "skriker" och alla andra lyssnar. "Skriket" innehåller en kod som avgör om en annan styrenhet skall bry sig om vad som sägs eller inte.
towal69 skrev:Jag vill hävda att Canbus går från CEM till BCM utan att passera ECM, nu tyder ju mitt fel på motsatsen, men kabelmässigt så känns det absolut så, om nu inte kontaktstycket inringat i blått till vänster på bilden går till BCM via säkringshållaren (inte troligt dock)
Visst är CEM förbunden med BCM utan att passera ECM men jag kan inte se att ditt fel pekar på motsatsen. De felkoder du har indikerar att både BCM och ECM har problem med CAN-förbindelsen till ECM.

Jag ser tre kabeländar inringade i blått, varav en ser ut att kunna vara en jordfläta. Ansluts alla dessa till/vid säkringshållaren (som mycket väl skulle kunna tänkas föra CAN-signalen vidare till BCM och CEM)? Kan du se en partvinnad kabel (grön och vit kabel virade om varandra) vid någon av dessa kabeländar?
av towal69
Ja, men kanske snart kan komma överens om hur det är. Slutar CAN slingan vid ECM så är kabelmattan i stor sett utesluten. Ska försöka förklara hur jag tänker:

Föreställ dig att du sitter i bilen och att CAN slingan går ut från CEM under ratten som ett U där du befinner dig i svängen på U:et. Höger ända slutar i ECM boxen o vänster ända i BCM. Om kabelmattan skulle innehålla CAN slinga och kontakten i säkringsdosan förmedlar CAN slinga till BCM skulle U:et bli ett O, en ring alltså. Vilket skulle förklara felkoderna om CAN slingan är bruten i kabelmattan. CEM känner av att det är brott på ringen o sätter koderna, men slutar CAN i höger ben på U:et så kan jag utesluta kabelmattan, ser du hur jag menar?

Kan dessvärre inte verifiera om kontaktstycket i säkringsdosan innehåller CAN förrän i morgon, har dock kollat på bilder och ser gröna och vita kablar i den kontakten men inte att de är partvinnade.

De blå ringarna är 2 st grova plus kablar som är anslutna bredvid säkringshållaren på pluspolen och går ner till generator och startmotor och 1 st. kontaktstycke som sitter i säkringshållaren =3
den röda ringen är det stora kontaktstycket som ansluter ECM modulen och ev. släpper igenom CAN slingan om den inte stannar där.
av andersuw
OK. Nu förstår jag hur du tänker. Men du tänker fel. ;-) Ett CAN-nät bildar ingen ring utan bara ett träd, eller snarare två, ett för höghastighets-CAN i motorrummet och ett för låghastighets-CAN i kupén. Trädets rot är i båda fallen CEM. På höghastighetssidan går den ena huvudgrenen till ECM (via TCM om man har automat) och den andra till BCM, SAS och DEM (varav endast den förstnämnda med nödvändighet finns på alla bilar). Om CAN-kablarna mellan CEM och ECM finns i den aktuella kabelmattan (vilket de troligen gör) och det är avbrott på dem funkar inte förbindelsen mellan CEM/BCM och ECM. Är du med?

När det gäller kontaktstycket: Det kan hända att CAN-kablarna inte är tvinnade på just den del som man ser vid kontaktstycket. Om du kan ge mig en bra bild på kontaktstycket och rapportera eventuella stiftmarkeringar, särskilt dem för den vita och gröna kabeln, kanske jag kan kolla om det är CAN-kablar eller inte.
av towal69
Ja, du förstår hur jag tänker, men jag påstår inte att det ÄR en ring, utan att OM kabelmattan har CAN slinga och den förbinder CAN till BCM via säkringsdosan så blir det en ring, eftersom CAN finns i andra ändan, vid ECM. Eller är det här jag tänker fel menar du?
Oavsett så har jag har trott som du beskriver det, att CAN grenar ut sig till de olika modulerna i bilen. Men faktum är ju då att kabelmattan inte är problemet, utan något annat.

Har inte haft möjlighet att kolla i kväll, men jag har lite att kolla upp innan jag byter kabelmatta, som säkringar! Vet inte varför, men mina misstankar föll på kabelmattan direkt när den inte startade så jag har inte kollat dem, de har iofs ingen orsak till att gått sönder, men värt o kolla iaf.

//Walle
av andersuw
Jag trodde jag förstod hur du tänker men nu blir jag osäker igen. ;-) CAN (Controller Area Network) är ingen tingest i vanlig bemärkelse. Det är inget som kan hänföras till en viss punkt i bilen eller rör sig från en punkt till en annan. Det är en standard för nätverkskommunikation i fordon. Ett CAN-nät i en bil består av de styrenheter som kan kommunicera enligt denna standard och de kablar som förbinder enheterna.

De styrenheter i CAN-nätet som är av intresse i ditt fall är CEM, BCM och ECM. Dessa tre är förbundna med partvinnade kablar, en grön och en vit. Nätet bildar ingen ring utan det går en partvinnad förbindelse från CEM till ECM och en annan från CEM till BCM. Möjligen sker förgreningen inte precis vid CEM utan ett stycke därifrån, exempelvis vid säkringsdosan i motorrummet.

Man kan således tänka sig det hela som en Mercedesstjärna (utan dess omgivande ring) med en styrenhet längst ut på varje udd. Den kabelmatta som vi talar om är med all sannolikhet den som förbinder ECM med resten av stjärnan. Om den förbindelsen är avbruten på grund av en trasig CAN-kabel i mattan funkar inte kommunikationen mellan CEM och BCM å ena sidan och ECM å den andra. Däremot fortsätter kommunikationen mellan CEM och BCM att fungera.

Är du med?

Beträffande säkringar: Det är särskilt säkringen för ECM som det är aktuellt att kolla. CEM och BCM borde ha ström. Annars skulle du inte ha kunnat läsa felkoder från dem.

Beträffande felkodsläsning: Har du själv tillgång till VIDA/DiCE eller har du fått hjälp av någon annan att läsa? Om CAN-förbindelsen mellan CEM och ECM är bruten borde man kunna se det direkt vid felkodsläsningen. VIDA/DiCE kan i det fallet inte få kontakt med ECM.

Ytterligare en fråga som möjligen kan vara av betydelse: Den motor vi talar om (D5244T) är ju första generationens D5:a, introducerad 2001, och det ger ju också en fingervisning om vilken/vilka årsmodeller det handlar om. Men vad är närmare bestämt beteckning och årsmodell för din bil och vad är beteckning och årsmodell för den bil som din nya motor kommer ifrån?
av towal69
Olyckligt att du blir osäker, för jag är övertygad om att vi är överens :wink: Dessutom är jag helt enig med dig om första stycket, kanske med avvikelsen att jag tycker CAN ÄR en vanlig tingest utifrån att det är 2 partvinnade kablar som bär protokollet CAN, annars helt enig som sagt.

Även stycke 2 är vi överens om så långt att det är de 3 styrenheterna som är intressanta. På bilden försöker jag illustrera hur jag inbillar mig att CAN nätet är draget, ber dig att ha överseende med kvalit'en på illustrationen :wink:

Så "OM" CAN nätet fortsätter in i kabelmattan vid ECM o inte stannar där, o vidare ut i kabelmattan (Blå linjen) o in i säkringshållaren och den "ÄR" förbunden via CAN till BCM så uppstår en ring, menar absolut "INTE" att det är så, med största sannolikhet "INTE", det var en fråga från början och en teori om varför jag fick koderna. Men jag kan lika gärna få dem om inte ECM är strömsatt.

Om bromsstyrenheten (BCM) registrerar att varvtals- eller momentsignalen från motorstyrenheten (ECM) uteblir i mer än 500 ms sätts felkod BCM-0100.

I stycke 3 går våra åsikter isär en aning, iaf teorin om kabelmattan och att det är CAN i den! Kabelstammen från CEM mynnar ut i en "del" av kabelskon till ECM, andra delen av kabelskon (som passar i stiften på ECM donet) är kabelmattan som fortsätter ner över motorn. I övrigt är jag enig med dig kring hur man kan se CAN nätet utifrån en stjärna och dess uddar.

Så jag är med!? eller? :???:
Är du med på vad jag menar? :wink:
Bilagor
Motorrum.JPG
Motorrum.JPG (131.42 KiB) Visad 663 gånger
av andersuw
På bilden har du ritat två olika förbindelser, en röd och en blå från/till ECM. Men som jag förstod det på basis av vad du sade tidigare så finns bara ett enda stort kontaktstycke (med en uppsättning stift märkta A och en annan uppsättning stift märkta B) att ansluta till ECM. Något annat kontaktstycke till ECM än det du demonterade när du bytte kabelmatta hade du ju inte sett till. Så jag har hela tiden resonerat utifrån den utgångspunkten. Då måste med nödvändighet CAN-kablarna finnas i den aktuella kabelmattan.

Om det däremot finns två kontaktstycken vid ECM och inte bara ett hamnar saken i ett annat läge. Då sitter CAN-kablarna i det kontaktstycke som kallas B, inte i det som kallas A.

Så hur ligger det egentligen till på den här punkten?
av towal69
Inte riktigt, bara en förbindelse, och det är CAN jag avser då. Den blå är kabelmattan vilken jag inte tror att det finns CAN i men det gör du om jag förstår dig rätt. Förstår att du blir förvirrad av den torftiga illustrationen, men jag bifogar en till så kanske saken kommer i ny dager.
Utifrån den här bilden så tror inte jag att CAN fortsätter ut i kabelmattan, vad tror du?

//Walle
Bilagor
ECM.JPG
ECM.JPG (78.84 KiB) Visad 668 gånger
av andersuw
Tack. Handlar det alltså om två olika kontaktstycken, var och en med sin egen kabelmatta, och båda anslutna till ECM? Och du har bara bytt ut den ena av dessa (den blåmärkta)? I så fall går CAN-förbindelsen troligen via den rödmärkta kabelmattan. Om du inte rört den borde det inte finnas skäl att misstänka att CAN-strulet beror på fel på kablaget eftersom detta funkat tidigare och inte rörts sen dess.

Vilka är dina svar på de frågor om felkodsläsning och modell/årsmodell som jag ställde här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1143856

Och har du kollat säkringarna?
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...