Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Ilesrof, det var ett skämt.. Jag antydde att Trump verkar tro att problemet försvinner bara man tar bort allt kring det och förbjuder forskare och statstjänstemän att uttala sig kring det.
Det är väl lite så med dieselbilar för övrigt också, man pratar och pratar om att lösa problemen med dieselbilar men verkar glömma att det själva dieselmotorn som är problemet. En modern bensinmotor har inte tillnärmelsevis sådana problem som dieselmotorerna med farliga utsläpp. Den enda fördelen dieselmotorn har är lägre CO² utsäpp (p.g.a lägre förbrukning), allt annat är värre. Hade man satsat lika mycket på etanolmotorer hade denna problematik aldrig uppstått. Men detta hade aldrig oljebolagen gått med på. Därför händer inget på denna front förrän oljan verkligen börjar "ta slut", om några hundra år..... T.o.m min gamla 745-a är renare än en dieselmotor, inga stoftpartiklar, inga NOx, inget sot, nästan inget CO² + att den är "återvunnen" minst 3 gånger
Var är vi på väg ?:-/ ?:-/ ?:-/ I Hanöbukten var 700 vindkraftverk på väg att byggas för 50 miljarder, tillstånd och finansiering klar. Något som kunde gett lite tillskott till miljövänlig elproduktion.

Nu har militären och regeringen förbjudit detta, vindkraft till havs verkar dött och på land vill man ju inte ha dem som granne.
Var ska vi få elen ifrån ?

http://www.di.se/nyheter/regeringen-sto ... rdprojekt/

Trots att det var en sådan mega-grym-stor satsning så skulle det ju max motsvara en enskild reaktor. Ska vi stänga av alla måste vi ju bygga mängder med sådana här parker nu med detsamma....men det verkar helstopp... hur tänker man....
lennarte skrev:
joel80 skrev:Ilesrof, det var ett skämt.. Jag antydde att Trump verkar tro att problemet försvinner bara man tar bort allt kring det och förbjuder forskare och statstjänstemän att uttala sig kring det.
Det är väl lite så med dieselbilar för övrigt också, man pratar och pratar om att lösa problemen med dieselbilar men verkar glömma att det själva dieselmotorn som är problemet. En modern bensinmotor har inte tillnärmelsevis sådana problem som dieselmotorerna med farliga utsläpp. Den enda fördelen dieselmotorn har är lägre CO² utsäpp (p.g.a lägre förbrukning), allt annat är värre. Hade man satsat lika mycket på etanolmotorer hade denna problematik aldrig uppstått. Men detta hade aldrig oljebolagen gått med på. Därför händer inget på denna front förrän oljan verkligen börjar "ta slut", om några hundra år..... T.o.m min gamla 745-a är renare än en dieselmotor, inga stoftpartiklar, inga NOx, inget sot, nästan inget CO² + att den är "återvunnen" minst 3 gånger
Jämför siffrorna nedan..

V70 T4 MY16 Classic _manuell_, byggd 201601:

Avgasutsläpp, provningsförfarande: typ 1 (euro 5 eller 6) eller WHSC

Koldioxidutsläpp, CO2

Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning
140 g/km

Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning
118 g/km

Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning
179 g/km

Kolmonoxid, CO
279,8 mg/km

Totala kolväten, THC
34,4 mg/km

Ickemetankolväten, NMHC
25,8 mg/km

Kväveoxider, NOX
24,4 mg/km

Partiklar
0,9 mg/km

vs

V70 D4 MY16 Classic _automat_:

Koldioxidutsläpp, CO2

Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning
122 g/km

Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning
109 g/km

Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning
143 g/km

Absorptionskoefficient
0,5 m-1

Avgasutsläpp, provningsförfarande: typ 1 (euro 5 eller 6) eller WHSC

Kolmonoxid, CO
143,5 mg/km

Kväveoxider, NOX
29,8 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX
50,4 mg/km

Partiklar
0,2 mg/km

Moderna bensinmotorer (utan partikelfilter) är tyvärr inte så rena som man kan - och kanske vill - tro. Det finns direktinsprutade bensinmotorer med partikelfilter som får ner utsläppen men de är inte så vanliga.
Ser man till partiklar släpper en T4 alltså ut mycket mer skit än en D4 (då har jag ändå jämfört manuell T4 med automatväxlad D4, detta pga att jag inte hittar en automatväxlad T4 VEA på Blocket).
Sen är det där ju siffror från tillverkaren.. Verklig förbrukning är ju som alla vet en bit högre.
Absolut. Min D4 ligger på 6.6 istället för 4.7, min kompis T4 ligger på 0.8 istället för 0.6. Men de enda värden vi har som vi verkligen kan jämföra är väl de som uppmätts med den mätprocess som för tillfället är fastställd.

Jag föredrar också bensin, men man ska inte tro att "moderna bensinmotorer" är guds gåva direkt heller.. ;)
lennarte skrev:
joel80 skrev:Det är väl lite så med dieselbilar för övrigt också, man pratar och pratar om att lösa problemen med dieselbilar men verkar glömma att det själva dieselmotorn som är problemet. En modern bensinmotor har inte tillnärmelsevis sådana problem som dieselmotorerna med farliga utsläpp. Den enda fördelen dieselmotorn har är lägre CO² utsäpp (p.g.a lägre förbrukning), allt annat är värre. Hade man satsat lika mycket på etanolmotorer hade denna problematik aldrig uppstått. Men detta hade aldrig oljebolagen gått med på. Därför händer inget på denna front förrän oljan verkligen börjar "ta slut", om några hundra år..... T.o.m min gamla 745-a är renare än en dieselmotor, inga stoftpartiklar, inga NOx, inget sot, nästan inget CO² + att den är "återvunnen" minst 3 gånger
Det där är ju rent nonsens. De utsläppsnormer som för närvarande gäller (Euro 6) är nästan exakt densamma för bensinbilar som för dieselbilar (något hårdare för dieslar när det gäller CO och en liten aning hårdare för bensinare när det gäller NOX). Och din gamla 745:a är självfallet mycket smutsigare än en modern diesel. Även min väsentligt nyare V70 T5 -02 är smutsigare än min V70 D4 -15. Dieselns fördel är precis som du påpekar dess höga verkningsgrad och därmed låga CO2-utsläpp. Att den dessutom, utan ombyggnad, kan köras på helt eller delvis icke-fossil diesel här i Sverige är förstås ytterligare en fördel.

Etanol som bränsle har som bekant nackdelen att det finns miljömässiga problem med produktionen, att det inte eller bara delvis går att använda i personbilsmotorer som inte är specialanpassade för etanol och att verkningsgraden på de aktuella motorerna är sämre än dieselns.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
dissonans skrev:Moderna bensinmotorer (utan partikelfilter) är tyvärr inte så rena som man kan - och kanske vill - tro. Det finns direktinsprutade bensinmotorer med partikelfilter som får ner utsläppen men de är inte så vanliga.
VEA-bensinarna är visserligen direktinsprutade med insprutningen sker med få och praktiskt sett ganska betydelselösa undantag under insugstakten så att man får en homogen blandning. Använder man istället stratifierad insprutning, där åtminstone en del av bränslet tillförs senare, som på en diesel, blir det större problem med partiklar än dem du visar finns när man jämför D4 och T4. Eftersom bensinmotorer tills ganska nyligen inte var föremål för lika stränga krav ifråga om partikelutsläpp som dieslar rullar det omkring en del rätt moderna bensinare med långt mycket värre partikelutsläpp än dieslar från samma period.
Japp, så är det. Sen har t ex Mercedes CGI-sexor partikelfilter, precis som BMWs N53-sexor. Helt fantastiska motorer med låg förbrukning trots uppemot 300 hästkrafter men de är rätt dyra i drift pga att insprutningen och reningen är lite väl avancerad.
Nox utsläpp är i stort sett obefintlig från e85 i jämförelse med motsvarande Diesel. Sen finns det statistik som visar hur nox m.f utsläpp skjuter i taket från en dieselmotor när temperaturen sjunker under nollan. Så prisa dieselmotorn till skyarna bara för att verkningsgraden och skattelättnader gör dieselmotorn prisvärd vette tusan. Skatteverket har högre grundavgift för diesel men baseras sedan i stort sett enbart på co2-utsläpp. Man tar alltså en högre grundavgift för att dieslar släpper ut mer Nox, sen om de släpper ut 20mg eller 2000mg spelar ingen roll, avgiften är densamma.

Det mest rättvisa systemet borde vara 0kr i grundavgift och sedan kr/mg nox samt vägtestade bilar i riktiga miljöer, -20 till +30. Inte enbart gå efter certifiering i +25 grader i ultimata miljöer. Detta bör gälla alla bränsletyper.
Släpper man ut NOx så har det ju reducerats och är borta från atmosfären inom 2 dagar. Släpper man ut CO2 från fossila källor tar det ju ca 150 miljoner år innan det har bundits och begravts djupt nere i berggrunden där den kom ifrån.

2 dagar vs 150 miljoner år borde ju ha en viss påverkan på kalkylen också
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]