Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Inte en chans.. Det har tagit tid att få fram andra vettiga alternativ.. Om 20 år kommer det inte finnas mer än gamla dieselbilar kvar... Om dom inte förbjudits. Jag tror fortfarande stenhårt på att 2025 blir året då vi kommer ha fler elbilar än fossiler till nybilsförsäljning.
Det är jag inte alls så säker på. Just nu ligger fokus på laddbara elbilar. För inte så länge sedan trodde alla att bränslecellen var modellen för framtiden. Vem vet vad vi ser imorgon. Förutsättningarna kan ändras snabbt.

Under rätt förutsättningar har dieslar flera fördelar framför elbilar. Med rätt förutsättningar menar jag då tillgång till icke-fossil diesel (redan nu en realitet i Sverige; enbart certifiering lär egentligen fordras för att kunna köra även personbilar på 100 procent icke-fossil diesel så som lastbilarna redan gör) och bra avgasrening (där USA-marknaden visar att man kan uppnå ännu bättre rening än vi redan gjort här).

Elbilen bär rätt dryga miljökostnader när den tillverkas och fordrar att den el den konsumerar är "grön" vilket den förvisso inte är i det Europaperspektiv vi bör ha för ögonen här.

De egentliga föroreningar (exkl. CO2) som en någotsånär modern diesel ger upphov till är för övrigt inte mycket till problem på andra platser än storstäder med knepiga klimatförhållanden och det är ju bara en begränsad del av den svenska bilparken som regelmässigt rullar i den miljön.
BennyL skrev:
wissel skrev:Kommer inte heller att köpa nyare Volvo då dom endast finns i Diesel framöver.
Trist.
:(
?
Har Volvo slutat med bensinare? Jag har sett att de har "T-modeller" som jag trodde är med bensinmotor? :roll:
Jodå visst finns det, min är visserligen drygt ett år så kanske gammal men finns ju x90 oxå.
http://feber.se/bil/art/360268/oslos_di ... an_upphvt/
Det var inte direkt länge det var aktivt...
Vore det inte bättre att förbjuda sådant väder då ?:-/ Är det någonstans en sådan diskussisin skulle kunna dyka upp så är det väl......i Norge :mrgreen:
lennarte skrev:Vore det inte bättre att förbjuda sådant väder då ?:-/ Är det någonstans en sådan diskussisin skulle kunna dyka upp så är det väl......i Norge :mrgreen:
Det är väl snarare i USA det händer.. Trump har precis förbjudit klimatförändringar...
joel80 skrev:
lennarte skrev:Vore det inte bättre att förbjuda sådant väder då ?:-/ Är det någonstans en sådan diskussisin skulle kunna dyka upp så är det väl......i Norge :mrgreen:
Det är väl snarare i USA det händer.. Trump har precis förbjudit klimatförändringar...
Hur menar du nu?
Ilesrof, det var ett skämt.. Jag antydde att Trump verkar tro att problemet försvinner bara man tar bort allt kring det och förbjuder forskare och statstjänstemän att uttala sig kring det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]